Porvoo en de dierentuin - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Porvoo en de dierentuin - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Porvoo en de dierentuin

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 Oktober 2008 | Finland, Helsinki

Hoi!

Vrijdag hadden we een auto gehuurd om ook eens buiten Helsinki te kunnen komen; een knalrode VW Golf. Eerst gingen we naar Porvoo; de op een na oudste plaats van Finland. In reisgidsen en op plaatjes ziet het er heel mooi uit met allemaal houten huisjes, maar toen wij er kwamen vond ik het een beetje tegenvallen. Het was vrij klein en doordat het weer niet zo goed was, zag het er natuurlijk wat minder mooi uit. Maar we hebben het een keer gezien :) Bij de toeristinformatie vroegen we waar een leuk natuurgebied was om naartoe te rijden. We reden naar een eilandje waar we met een pondje naar toe moesten. Het was er wel erg mooi; veel bomen en meertjes. Maar nergens was een plek waar we mijn meegebrachte worstjes konden barbecuen dus besloten we om naar het Nuuksiopark bij Espoo te gaan. Eenmaal bij Espoo stond er niks aangegeven van het nationale park dus ik had echt geen idee hoe we er moesten komen. Op de kaart zag ik dat Nuuksio een plaatsje was dus typten we dat maar in op de Tomtom. Daar in de buurt dacht ik het wel te herkennen en op een gegeven moment kwamen we inderdaad bij de plaats waar ik toen met de bus heen was geweest. Wij naar de parkeerplaats en snel naar de vuurplaats want het was al 4 uur en niet zo warm meer. Daar aangekomen bleek er niemand te zijn en dus ook geen vuur.. Konden Thomas en ik terug naar het informatiecentrum om lucifers te gaan halen haha. Eenmaal terug met de lucifers had papa padvinder het vuurtje zo aan :) Konden we toch nog de worstjes barbecuen en ze waren heel lekker :) Toen alles op was gingen we terug en nog even langs het informatiecentrum. Ik zag een mooie kaart van Finland en die wilde ik kopen, maar hij was gratis dus dat was meegenomen haha. Hij kan alleen niet mee in mijn koffer dus dat wordt nog even bedenken hoe ik die naar Nederland krijg; heb nog 9 weken om dat te bedenken haha. We reden naar mijn kamer om daar spaghetti te eten :) Na het eten had ik nog even tijd om te leren voor mijn tentamen van zaterdag..

Zaterdagochtend begon de dag voor mij met een tentamen kwalitatieve onderzoeksmethoden; klinkt saai en is het ook wel een beetje. (Ik moet wel oppassen met wat ik zeg want tegenwoordig staat er een link naar deze site op de website van het International Office van de Universiteit van Nijmegen dus wie weet wie dit leest van de uni haha) Maar goed het tentamen was makkelijker dan ik had verwacht dus ik hoop echt dat ik het gehaald heb, 5 november krijg ik de uitslag...
Na het tentamen ging ik naar het hotel van pap, mam en de rest. Die middag zijn we gaan winkelen, maar door de overvloed aan winkels en winkelcentra was het nog best lastig kiezen waar te gaan kijken. 's Avonds gingen we pizza eten en daarna Pirates of the Caribean kijken, want dan was het toch niet voor niets geweest dat Skype iedere keer vastliep doordat Thomas die film wilde downloaden :P

Zondagochend kon ik uitslapen want de rest moest alvast de koffers inpakken en uitchecken. We hadden afgesproken bij het station om met de bus naar de dierentuin te gaan. De dierentuin van Helsinki ligt op een eilandje en is de noordelijkste dierentuin van Europa. Het weer was helaas niet zo goed, maar het is toch bijna de hele tijd droog geweest. De eerste dieren die we zagen waren de leeuwen en net toen we daar kwamen hadden ze een duif losgelaten in de kooi. Die leeuwen vonden dat natuurlijk prachtig en ze hadden hem zo gevangen.. best zielig voor de duif :( Verder hadden ze nog luipaarden, beren, elanden en weet ik allemaal nog wat meer. Wij hadden niet zoveel van de dierentuin verwacht maar vonden het toch erg leuk! Rond 3 uur begon het te miezeren en toen hadden we ook alles wel gezien en zijn we terug naar de stad gegaan. Nog even zijn we naar mijn kamer geweest om uit te rusten voordat al het gesjouw zou beginnen met de koffers. We gingen nog snel wat eten bij de McDonalds en daarna na het hotel om de koffers op te halen. Toen met de tram weer terug naar het station en daar wachten op de bus naar het vliegveld. Op het vliegveld was het natuurlijk weer een dramatisch afscheid haha; dikke tranen. Toen ze in de rij voor de douane gingen staan ben ik maar weggelopen en heb ik de bus terug gepakt. In de bus nog steeds dikke tranen, de man naast mij bood mij allemaal zakdoekjes aan haha maar ik had zelf express nog servetjes van de Mac meegenomen ;) Eenmaal thuis ging het wel weer wel en gelukkig kwam Marieke een dagje eerder thuis anders was ik helemaal alleen geweest want Inga is naar Rusland en Anna naar huis in Duitsland.

Het zijn wel een paar hele leuke dagen geweest met zijn allen! Ik vond het echt supergezellig! En ik ben blij dat zij het ook leuk vonden ;)
Nu heb ik zelf een weekje vakantie om uit te rusten..

Ik dacht er van de week ineens aan: als er nog mensen zijn die iets sparen, theekzakjes, bierdopjes, euromunten weet ik veel wat. Zeg het maar hoor en ik breng het wel mee ;) Voor de geïnteresseerden: 1 en 2 Finse eurocentmuntjes (die niet meer in gebruik zijn en dus vrij gewild) zijn hier te koop voor 2,50 per setje. Laat maar weten ;)

Mijn fotomap van Helsinki is vol dus ik ben een nieuwe begonnen. Dit is de eerste: http://picasaweb.google.com/anne8488/Helsinki#
en hier staan vanaf nu de nieuwste: http://picasaweb.google.com/anne8488/Helsinki2#

Groetjes Anne

  • 21 Oktober 2008 - 17:06

    Fam.schrauwen:

    hoi anne, jullie hebben het wel leuk gehad zo te lezen!en aan lekker eten ook geen gebrek ha ha!veronique heeft vandaag haar p gehaald! nog veel plezier daar de komende weken!! groetjes!

  • 22 Oktober 2008 - 19:31

    Marianne En Ad:

    Hoi Anne,

    Omdat ik wilde weten hoe je vader en moeder het in Finland hadden heb ik je verhalen weer even doorgenomen, want je moeder heb ik telefonisch nog niet kunnen bereiken(te druk denk ik). Van je vader heb ik begrepen dat het erg leuk was en uit jouw verhalen blijkt dat ook. Fijne vakantie deze week nog en heel veel groetjes van ons.

  • 23 Oktober 2008 - 17:21

    Vanessa & Leonard:

    Echt heel leuk om alles zo te lezen. En het klinkt allemaal erg gezellig! Nog bedankt voor je kaartje....
    Gr en nog veel plezier, geniet ervan!

  • 24 Oktober 2008 - 18:05

    Suzanne:

    Hey Anne!
    Ik had ff tijd, dus ik dacht al dat er heel wat verhaaltjes bij zouden staan, en dat was ook zo ;)
    Leuk om te lezen! Wanneer kom je eigenlijk precies terug? Voor kerst al toch?
    Op de st. annastraat gaat alles prima! Ik vind het steeds gezelliger worden :D
    Ook is het grootste deel van je spullen nog heel. Ja je leest het goed: 'het grootste deel' :S. De schuld ligt voornamelijk bij Douwe, die gaat soms een beetje te ruw om met je spullen. Het begon allemaal met de tv, die vertoonde nogal veel sneeuw. Dus wij allemaal prutsen met die kabel, is niet beter geworden helaas. Maaar ff later begreep ik dat het niet aan de tv lag maar aan de versterker. De nieuwe versterker zou snel komen, maarja die is er nogsteeds niet :S (Maarten zou dat regelen). Nog maar ff afwachten dus... Het 2e onderdeel dat kapot ging was je luxaflex (schrijf je dat zo?), die bij de deur naar de tuin hangt. De luxaflex zelf hangt nog, maar je kan die lamellen niet meer open of dicht draaien, want douwe heeft dat plastic ding afgebroken (waarmee je m open of dicht draait). En vervolgens ging luxaflex 2 eraan (bij het raampje), die was vastgelijmd aan een houten blokje, en dat blokje schoot los toen douwe m open wilde doen. Maar dat is opzich met wat lijm makkelijk te fixen. Verder is alles (tot nu toe) nog heel. De kosten voor alles wat kapot gaat krijg je uiteraard vergoed of ik koop het nieuw. Daar hebben we het nog wel over!
    Zo, dat is voorlopig even het slechte nieuws :P.
    Zodadelijk ga ik naar de Butler, Annelies en Jolanda komen ook :). Veel plezier nog daar!!
    xxx
    Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Helsinki

Recente Reisverslagen:

06 December 2009

Afrika

25 December 2008

Lapland en thuiskomst

14 December 2008

Tentamencijfers en Tampere

08 December 2008

Onafhankelijkheidsdag en Turku

04 December 2008

Laatste loodjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 713
Totaal aantal bezoekers 76726

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: