Sint Petersburg! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Sint Petersburg! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Sint Petersburg!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 November 2008 | Finland, Helsinki

Hoi!

Donderdagochtend was het dan zover: op naar St. Petersburg! Om 8 uur nam ik de trein naar het station. Op weg naar de bus kwam ik Susanne tegen zodat we samen naar de juiste bus konden zoeken. Rond kwart voor 9 vertrok de bus richting Rusland. Na een uurtje stopten we al bij een tankstation om wat te drinken. We zijn daar ruim een uur gestopt omdat er een meisje was die de bus gemist had en met een taxi naar die parkeerplaats kon komen zodat ze toch nog meekon. Daarna vertrokken we met een kleine vertraging richting de grens. Daar aangekomen moesten we allemaal de bus uit voor de Finse paspoortcontrole. We moesten één voor één langs een balie waar ze onze paspoorten controleerden. Deze controle ging vrij snel. Toen moesten we de bus weer in en even verderop kwam er een controleur in de bus, met zo'n typische Russische bontmuts onze visa controleren. Vijf minuten later moesten we weer de bus uit voor de Russiche paspoortcontrole. Deze was strengen er duurde dan ook langer en ook werd onze bus doorzocht. Na de controle konden we de bus weer in en na 5 minuten moesten we weer stoppen en kwam er weer een controleur in de bus om nog een keer onze visa te controleren. Bij elkaar duurde dit zo'n 3 kwartier tot een uur en toen waren we eindelijk in Rusland. Ook moesten we onze horloges een uur vooruit zetten want we waren tegelijk met de grens ook de tijdgrens gepasseerd. Tijdens de busreis moesten we ons inschrijven voor de extra activiteiten. Ik koos voor het Russisch diner, de rondleiding in de de Cathedral of Spilled Blood en St. Isaacs cathedral en een avondrondvaart over de kanalen.
Ik had zelf wel verwacht dat er een moderne grote snelweg lag tussen Helsinki en St. Petersburg, maar het was dus alles behalve dat; gewoon een tweebaansweggetje waar de bus hoogstens 70 km/h op reed. Geen wonder dat we een hele dag over nog geen 400 kilometer zouden doen. Vanuit de bus was ook weinig te zien; alleen maar bossen overal. Tegen half 5 kwamen we bij de eerste voorsteden van St. Petersburg aan. Het werd ook steeds drukker op de weg naarmate we verder reden en hoe dichter we bij het centrum kwamen hoe langzamer we reden. Het was echt een grote chaos en we hebben meer dan een uur over 2 kilometer gedaan, echt vreselijk. Ik kon wel meteen al zien dat dit wel iets anders was dan Helsinki; wat een stad zeg! Helsinki is daarmee vergeleken maar een dorpje.
Rond half 8 waren we dan eindelijk bij ons hostel en was het natuurlijk vechten voor de kamers haha. Gelukkig waren Heleen en Isabella al voor ons en hadden we een kamer met zijn vieren :D Na een paar minuten kwam er nog een meisje, Babsie, die ook bij ons op de kamer kwam. De bedden hadden helaas geen matrassen, alleen een deken die als matras diende met daaronder een plank, dus dat was vrij hard haha, maar ja voor 3 nachtjes. Ook was een van onze ramen stuk, maar gelukkig was het dubbel glas zodat we in ieder geval nog 1 raam van het dubbel glas hadden. En we konden de ruimte tussen de ramen als koelkast gebruiken haha. Om half 9 moesten we verzamelen voor het Russisch diner. Na 20 minuten lopen kwamen we bij het restaurant aan dat aan de straat Nevsky propect was; dé straat van St. Petersburg. Het was een gezellig restaurant maar het was wel erg druk met ons. We waren met onze groep (uit Helsinki en Tampere) en dan nog een grote groep uit Oulu. We kregen een voorgerecht: een soort salade met haring en iets wat leek op rode bieten. Daarna kregen we rode bieten soep die ook erg lekker was. Toen volgde het hoofgerecht met vlees, aardappeltjes en groente. Ik zat nogal aan het einde van de tafel dus toen ze bij mij aankwamen was het vlees op en kreeg ik vegetarisch.. maar ik kreeg van de andere meiden een stukje vlees zodat ik toch nog kon proeven ;) Het was echt lekker allemaal. Als desert kregen we een bolletje ijs en een pannekoek. Tussendoor werden er steeds van allerlei soorten toosten met wodka gedaan. Ook waren er van die mensen in Russiche klederdracht die muziek maakten en een soort spelletjes deden die al die behoorlijk aangeschoten studenten gewillig meededen haha. Rond 11 uur was het afgelopen en kon je naar een club. Wij besloten met nog een paar om te wachten op de thee en daarna terug te gaan naar het hostel want we waren best wel moe. Tegen half 1 waren we terug in het hostel. Ik ging even de douche uitproberen die tegen mijn verwachting best aardig was. Daarna zocht ik mijn matrasloze bed op.

Vrijdag stond ik rond kwart over 9 op. Bij het ontbijt was het erg druk dus ik ging eerst maar even aankleden en zo. Maar toen ik bij het ontbijt aankwam was er vrijwel niks meer.. Na lang wachten had ik een mok weten te bemachtigen en moest ik nog heel lang wachten tot het water in de slome kokers eindelijk gekookt was.. dus nam ik maar gewoon mijn eigen koude water.. Ik wist nog 2 droge boterhammen te bemachtigen, de jam was helaas op.. Om 10 moesten we verzamelen in de gang en toen zag ik dat er weer jam was dus ik had ook nog gauw een boterham met jam op haha. Met de bus gingen we naar Catherine's Palace dat even buiten de stad lag. We reden over Moscow Avenue; de langste straat van St. Petersburg. Na een uur kwamen we aan bij het paleis. Echt een enorm paleis niet te geloven. We kregen een gids die de rest van de dagen ook onze gids in St. Petersburg zou zijn: Nicolai. Eerst moesten we van die beschermschoentjes aan doen, zodat we de vloer niet zouden beschadigen. Het was echt heel groot van binnen en heel veel tirelantijntjes. We kwamen ook in een grote zaal die gebruikt is voor vergaderingen van de G8 en die door beroemdheden gehuurd wordt. De gids vertelde heel veel over een heleboel namen uit de geschiedenis van St. Petersburg maar die heb ik niet allemaal onthouden haha. Ook kwamen we in de beroemde Amberkamer, een kamer waar alle muren bedekt waren met rood/oranje ambersteentjes; echt heel mooi. Het was ook de enige kamer waar je geen foto's mocht maken... Na ongeveer een uur rondleiding mochten we zelf de tuin gaan bekijken. Die was echt supergroot en met een meer. We liepen een rondje om dat meer en dat duurde wel 3 kwartier. Toen we terugkwamen bij het paleis waren er meer dan 5 bruidsparen die foto's maakten bij het paleis. Het was vrij koud dus die bruiden hadden allemaal zo'n dik wit vest aan haha. Om 2 uur gingen we terug naar de stad waar we rond 3 uur aankwamen bij de Cathedral of Spilled Blood; een orthodoxe kathedraal met heel veel kleurtjes. Ook van binnen was hij helemaal gemozaïkt; het zag er heel druk uit maar wel heel mooi. Na de rondleiding gingen we naar een toeristenmarktje vlakbij waar ze heel veel souvernirs verkochten. Het deed me denken aan Marokko want iedereen begon allemaal te roepen dat je bij hen moest komen kopen. Uiteindelijk heb ik daar een Matroesjka gekocht want ja je kan niet zonder thuiskomen natuurlijk. Daarna gingen we terug naar ons hostel en naar de supermarkt om wat boodschapjes te halen want het was inmiddels een uur of 5 en we hadden nog steeds niet geluncht en na dat ontbijt van 's ochtends had ik best wel honger haha.
's Avonds gingen Susanne, Heleen, Isabella ne ik eten in een Italiaans restaurantje tegenover ons hostel. Het was een soort buffet met salade, lasagne, spaghetti, aardappeltjes en nog meer en je kon zoveel nemen als je wilde en dan werd je bord gewogen en dat bepaalde de prijs. Het was echt goedkoop en dat was trouwens met alles in Rusland; echt een verschil met Finland. Na het eerste bord ging ik ook nog maar een stuk pizza halen :)
Om half 9 moesten we weer in het hostel verzamelen voor de bootcruise over de kanalen. Rond 9 uur kamen we aan bij de twee boten. Het was vrij krap maar wij wisten een plekje binnenin de boot te bemachtigen. Tijdens de tocht was er een hele hoop Soviet champagne en wodka. Ik had maar voor mijn eigen drankje gezorgd haha. Het was erg mooi om al die grote gebouwen verlicht te zien. Het had de afgelopen dagen vrij veel geregend en het water stond dus ook vrij hoog. De mensen die buiten op de boot zaten moesten steeds bukken om onder de bruggen door te kunnen. Na anderhalf uur waren we weer terug en gingen we terug richting het hostel. We hadden geen zin om naar de club te gaan en besloten om zelf een cafétje op te zoeken om wat te gaan drinken. Het was een echt Russisch café. Ze spraken er, net als bijna iedereen in Rusland, geen Engels.. De cola was op dus nam ik maar superzoete sinas. Alle andere gasten hadden een waterpijp en waren druk aan het roken. Tegen een uur of 1 gingen we terug naar ons hostel.

Zaterdagochtend ging het al beter bij het ontbijt en had ik tenminste wel gewoon brood, jam en thee. Toen ik wilde gaan tanden poetsen lag daar iemand in de douche te slapen.. hmm ik heb toch maar even een andere plaats opgezocht om tanden te poetsen haha.. Om 10 uur begon onze citytour met de bus. Nicolai kwam in onze bus als gids. We stopten bij een plaats vanaf waar je 7 bruggen kon zien, de plaats waar de Neva rivier splitst en van waar je uitzicht hebt op Peter and Paul fortress en Winter Palace. Even later gingen we naar het eiland Peter and Paul fortress toe. In de kerk op dit eiland liggen veel personen begraven die belangrijk waren in de geschiedenis van St. Petersburg en Rusland. Om 12 uur gingen we naar buiten want op een dak stond een kanon die ze iedere dag om precies 12 uur afschieten om de middag in te luiden. De knal was echt superhard haha. Daarna gingen we met de bus naar een souvernirwinkel met duizenden matroesjka's, bontmutsen, ansichtkaarten en weet ik wat allemaal. Toen iedereen wat gekocht had reden we verder naar St. Isaacs cathedral; de grootse kathedraal van Rusland. Hij was echt megagroot en ook alles was beschilderd. Je kon ook tegen betaling naar boven zodat je een uitzicht over de stad had, wij hebben dat niet meer gedaan omdat het slecht weer was dus waarschijnlijk kon je toch niet heel veel zien. Na de rondleiding waren we vrij en gingen we lunchen en een bakkerij met heel veel goedkope lekkere broodjes, taartjes enzovoort. Toen we volzaten gingen we op weg naar het dichtsbijzijnde metrostation. St. Petersburg heeft de diepste metro van de wereld; zo'n 70 meter onder de grond. Daarnaast zijn er ook nog een aantal stations die erg mooi zijn en op paleizen lijken. De gids had ons de mooiste aangewezen dus daar wilden we heen. De roltrap was natuurlijk superdiep, echt iets voor mij haha. Ik had een kaart van de metro die in onze gewone letters geschreven waren, maar in de metro zelf stond alles in het Russisch dus dat was een heel gepuzzel om de goede kant uit te gaan. Bij het mooie station aangekomen zagen we eigenlijk niet wat er nou zo mooi aan was. We besloten de roltrap omhoog te nemen want misschien was het wel boven. Pff weer die enge roltrap omhoog, maar eenmaal boven stonden we bijna meteen buiten. We vonden het maar tegenvallen die metro waar iedereen zo enthousiast over was. We besloten om maar weer een kaartje te kopen en via een omweg terug naar het hostel te gaan. We gingen weer die vreselijke roltrap af en namen een andere lijn en toen kwamen we ineens in het mooie gedeelte van het metrostation en dat was inderdaag wel bijzonder; mooi wit met kandelaars. Het superdruk en ook ingewikkeld om de stations te ontcijferen maar het is ons gelukt :) Geen foto's helaas van de stations, want dat was ten strengste verboden..
's Avonds was er een ballet van Romeo en Julliet in het beroemde Mariinsky theater, maar dat kostte 40 euro en aangezien ik niet van ballet houdt had ik me daar niet voor ingeschreven. Isabella en Susanne gingen er wel heen, en Heleen, Shirley, Babsi en ik besloten om naar de Cathedral of Spilled Blood te gaan om foto's te maken in het donker en daarna wat te eten. Met weer wat handen en voetenwerk bestelden we ons eten en ik vond het heel lekker. Daarna gingen we terug naar het hostel door de regen. Toen hebben we lekker uitgerust en heb ik de meeste spullen weer ingepakt. Om half 12 begon de limousinerit, maar daar hadden wij ons ook niet voor ingeschreven. Limousines zijn heel populair in St. Petersburg; in die paar dagen heb ik wel meer dan 20 Hummerlimousines gezien.
Het was onze laatste avond en we wilden eigenlijk wel eens het Russische uitgaansleven ervaren. Samen met Isabella en Heleen ging ik om 12 uur naar de club die op het programma stond voor de hele groep: Honey Money. Het was vlakbij ons hostel. We moesten in de rij en toen we vooraan stonden begonnen die Russische bewakers allemaal agressief tegen ons te praten, maar het bleek dat ze alleen maar zeiden dat we binnen mochten komen. We betaalden en werden gefoeilleerd. Die bewaker vroeg me of ik een gun bij me had haha, dus ik zeg nee en dus mocht ik doorlopen. Het was heel interessant om daar binnen te zijn, allemaal van die typische Russen en we keken onze ogen uit haha. We probeerden nog een gesprek te voeren met een Rus die amper Engels sprak en dat was erg grappig. Rond half 3 hadden we het wel gezien en gingen we terug naar het hostel.

Zondagochtend hebben we alles ingepakt en moesten we om half 11 in de bus zitten. Onze laatste activiteit was de Hermitage: het op 2 na grootste museum ter wereld. Je kon kiezen voor een rondleiding met gids, maar wij hadden dat niet gedaan. Wij dachten dat als we twee en een half uur naar zijn verhalen luisteren, terwijl we vrij moe waren, het niet zouden volhouden. Als studenten mochten we gratis naar binnen, voor foto's moest je wel betalen dus dat deed ik maar. Het was echt een heel mooi paleisgebouw en echt supergroot, en dan was dit nog maar 1 van de vijf gebouwen van de Hermitage. We besloten naar de tweede verdieping te gaan waar ook de oude Nederlandse schilderijen hingen, maar we kenden er echt bijna niemand van; alleen Jan Steen en natuurlijk Rembrandt van Rijn. Op de derde verdieping waren de schilderijen vanaf de 19e eeuw en daar herkenden we gelukkig wat namen: Cézanne, Rousseau, Picasso, Monet en natuurlijk Van Gogh. Er hing gewoon een schilderij van hem dat over Etten-Leur ging! Ook kwam ik schilderijen tegen over Trouville en Deauville, waar ik afgelopen zomer op vakantie ben geweest. Na 2,5 uur hadden we het wel gehad en besloten we om een eettentje te zoeken. Vlakbij was een café, ik denk het supporterscafé van Zenit St. Petersburg. Die wedstrijd van die club was live op tv en ook Dick Advocaat kwam even in beeld haha. We aten een salade en iets voor 3 liepen we terug naar de bus die om 3 uur terug naar Finland zou vertrekken. Een paar mensen waren verdwaald in de Hermitage waardoor we om kwart over 3 vertrokken. We waren gelukkig een stuk sneller de stad uit dan dat we hem donderdag in kwamen. Tegen 7 uur kwamen we weer bij de grens aan. Er was helaas een bus voor ons en maar 1 controlehokje open dus het duurde vrij lang. Ook de bus werd weer onderzocht en voor we de bus ingingen moesten we weer ons visum laten zien aan de bontmutsman. We reden een stukje verder naar de duty-free shop waar veel mensen een hoop alcohol insloegen. Ik kocht maar wat chocolade zodat ik nog wat van mijn overgebleven roebels kon uitgeven. Een stukje verder was de Finse controle, maar die ging gelukkig erg snel. Even later kwamen ze weer controleren in de bus en toen waren we eindelijk de grens over en kon ons horloge weer een uur terug. We stopten meteen na de grens bij een tankstation zodat we nog wat konden eten. Rond half 8 Finse tijd vertrokken we voor het laatste stuk richting Helsinki. Onderweg begon het ineens te sneeuwen :D de eerste sneeuw hier in de omgeving! Het was wel alleen natte sneeuw, maar toch.. Om kwart voor 10 kwamen we aan bij het station in Helsinki. Na een sprintje haalde ik mijn trein nog en was ik om kwart over 10 weer thuis van een geweldig weekend St. Petersburg!

Mijn foto's staan op http://picasaweb.google.com/anne8488/Helsinki2#

Doei!
Groetjes Anne

  • 17 November 2008 - 18:21

    Mama:

    Hoi Anne, Zo te lezen en te zien heb je wel heel veel moois gezien.
    Wat een pracht en praal in al die gebouwen.
    Geniet nog maar even lekker na.
    Groetjes mama

  • 18 November 2008 - 17:01

    Annelies:

    Hoi hoi!
    Wat leuk om te lezen allemaal!! Je hebt al veel moois beleefd de afgelopen tijd :) Fijn dat je t zo naar je zin hebt!!
    Indrukwekkende foto's trouwens over st. petersburg!! en stoer die bladzijde in je paspoort ;) haha!
    Nu op naar het volgende tripje! ;)
    Geniet er nog lekker van, voor je t weet ben je weer in t (kleine ;)) Nederland.

    Liefs, Annelies

  • 19 November 2008 - 20:21

    Susanne:

    He Anne!

    Wel leuk om dit verhaal nu ook eens van een ander te lezen! ;) Leuk verhaal, maar het was natuurlijk ook een super leuk reisje!

    Misschien tot binnenkort,

    xx Susanne

  • 23 November 2008 - 11:22

    Suzanne:

    Hey Anne!
    Weer wat verhaaltjes om te lezen ;), ik ben weer helemaal bij nu!
    Echt gaaf dat verhaal over St.Petersburg! Ik kan nu ook weer een stad bijschrijven op mn naar-die-stad-wil-ik-ooit-nog-een-keer-toe-lijstje :P.
    Hier heeft het dit weekend ook gesneeuwd! en t blijft ook een beetje liggen in de tuintjes.
    Gister zijn Annelies,Jolanda, Penny en ik uit eten geweest in Breda. (het was eigenlijk de bedoeling dat Priscilla, Tatiana en Annet ook mee gingen, maar die konden niet meer). Maar ook met ons 4en was het gezellig! Je hebt trouwens nog post gehad. 1 van de waterschapsverkiezingen (maar daar heb je niet zo veel aan denk ik, lukt toch niet om vanuit daar te stemmen:P) en laatst 1 van de belastingdienst. Maar ik vind t ook beetje aso om al je post open te maken, dus zeg maar wat ik ermee moet doen :P.
    Geniet nog van je tijd daar!!
    Groetjes,
    Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Helsinki

Recente Reisverslagen:

06 December 2009

Afrika

25 December 2008

Lapland en thuiskomst

14 December 2008

Tentamencijfers en Tampere

08 December 2008

Onafhankelijkheidsdag en Turku

04 December 2008

Laatste loodjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 76729

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: