Ghana; de trots van Afrika op het WK - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Ghana; de trots van Afrika op het WK - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Ghana; de trots van Afrika op het WK

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Juni 2010 | Ghana, Tamale

Hey!

Hier weer een berichtje vanuit Tamale! Ik heb van de week een aantal kaartjes binnengehad uit Nederland! Echt superleuk, dankjewel! Ik heb ze boven mijn bed gehangen en er een foto van gemaakt ;)
Dinsdagochtend zouden we naar de immigration service gaan om ons visum te verlengen. Met mijn ervaring op de Ghanese ambassade in Nederland nog in mijn achterhoofd had ik maar een rol koekjes meegenomen want ik ging er vanuit dat we daar wel een paar uur door zouden brengen. Maar het viel alles mee; om half 10 waren we al weer op weg naar huis. We waren alleen ons vliegticket vergeten mee te nemen en in Nederland hadden we dan gegarandeerd terug moeten komen, maar nu kunnen we ons paspoort over 2 weken ophalen en dan even het ticket laten zien. ’s Middags hadden we afgesproken met Joachim uit Duitsland die we in Mole ontmoet hebben. Hij zit al sinds maart in een gastgezin en eet iedere dag hetzelfde (dat wat wij dus echt niet lusten). Dus hebben we aardappelen voor hem gekookt haha.
Woensdag hebben we wat geprobeerd te studeren en ’s avonds was het natuurlijk Ghana-Duitsland. We hadden vlaggen en armbandjes gekocht en gebeden voor een overwinning dus het kon haast niet meer mis gaan. We gingen weer in dezelfde bar kijken als de zaterdag ervoor. Helaas kwam Duitsland met 1-0 voor en er werd een hoop over en weer geschreeuwd dus we hoorden pas een paar minuten voor tijd dat Australië voor stond tegen Servië en dat dus Ghana waarschijnlijk ook wel door zou gaan. En dat gebeurde dus uiteindelijk ook waardoor Ghana het enige Afrikaanse land is dat de poulfase heeft overleefd, en dat zonder een ‘normaal’ doelpunt te scoren (ze hebben 2x een penalty gehad). Ze waren wel blij maar ook weer niet overdreven want ze weten heel goed dat ze veel geluk hebben gehad.
Donderdag zouden we weer verder gaan met de interviews, maar ’s ochtends heel vroeg belde Abey, onze tolk, dat zijn vrouw net bevallen was dus dat we de interviews een dag zouden verschuiven. Dus konden we uitslapen en zelf wat studeren. We waren van plan om ’s avonds de wedstrijd van Nederland in Sparkles te gaan kijken, maar hier in Ghana zijn er 2 tv zenders die voetbal uitzenden en ze zenden allebei steeds dezelfde wedstrijd uit en donderdag hadden ze gekozen voor Denemarken-Japan. Dus helaas konden wij de wedstrijd niet zien, gelukkig waren ze toch al door. Daarna hebben we gezellig Westlife muziek geluisterd :P Bijna ieder Ghanees huishouden heeft ten minste 1 Westlife cd, daar zijn ze hier helemaal fan van en ook in de taxi’s hoor je de muziek regelmatig.
Vrijdagochtend zijn we dan begonnen met deel 2 van ons onderzoek; interviews in de stad. We hebben al weer 11 mensen geïnterviewd en het is erg interessant om meteen de verschillen tussen platteland en stad op te merken. Bijna iedereen spreekt wel Engels en heeft educatie gehad en ze geven hele andere problemen aan. We zijn blij dat we nu al verschillen zien zodat het straks echt interessant is om een vergelijking te gaan maken. We hebben nog 2 weken om ook aan 56 interviews in de stad te komen, maar dat gaat zeker lukken met de goede hulp die we hier hebben. Na de interviews hebben we geluncht bij Sparkles, met Nederlanse muziek op de achtergrond haha. Daarna zijn we weer terug naar het internetcafé gegaan en hebben we daar de middag doorgebracht met, zoals altijd, Don Simon vruchtensap en digestive koekjes :P
Nu is het alweer zaterdag, de tijd vliegt echt voorbij. Over 2 weken gaat Tessa al weer richting Accra en zit mijn tijd hier er ook bijna op… Maar eerst nog een paar weken genieten, en owja ook nog studeren natuurlijk ;) Vanavond is het Ghana-USA dus dat gaan we natuurlijk weer in de bar kijken, met onze vlaggen!

Ik heb weer nieuwe foto’s: http://picasaweb.google.com/113306819244800693093/GhanaDeTrotsVanAfrikaOpHetWK#

Groetjes Anne

• 27 Juni 2010 - 08:30

Mama:

Hoi Anne,
    Wat goed zeg dat Ghana gewonnen heeft en nu door is naar de volgende ronde.
    Het was wel heel spannend vond ik.
    Nu kun je je vlaggen en armbandjes nog een keer gebruiken!
    Veel plezier.
    Liefs Mama

• 27 Juni 2010 - 09:15

Penny:

Hey Anne,

Dan zal het gisteren wel helemaal feest zijn geweest :D Weer een ronde verder...
    Hahaha en westlife, das bij ons echt heel lang geleden zeg!
    Iig nog succes met de laatste intervieuws.

Xxx
    Pen

• 27 Juni 2010 - 09:21

Annelies:

Hoi hoi!

Jullie serieuze gebid heeft toch geholpen dan! ;)
    Leuk ook dat je nu de intervieuws met elkaar kunt vergelijken!
    Geniet nog maar goed, voor je t weet is t alweer voorbij!

Liefs

• 27 Juni 2010 - 09:54

Miriam:

Heb hier gisteren ook een klein feestje gevierd! Wat was het spannend zeg :-D. Zal daar nog wel erger geweest zijn.
    GHANA! Ik heb er ontzettende zin in, maar ook heel veel last van gezonde spanning. See you, for real, in 19 days!
    Kussies, Miriam

• 28 Juni 2010 - 12:00

Tatiana:

Haha jij en het voetbal ook he :P. Mar idd, al die gebede en armbandjes enzo hebbe duidelijk geholpe ;). Zo te horen heb je wel een super tijd, dus blijf nog ff lekker geniete :).

xx Tatiana

• 28 Juni 2010 - 19:46

Familie Schrauwen:

Hoi Anne,
    Wat een blog zeg! Je hebt al veel gezien en meegemaakt! Leuk dat je ook het WK kunt volgen! Gelukkig zijn Ghana en Nederland door! Het is zeker interessant die verschillen te zien, maar ook wel moeilijk denk ik? Veel succes nog met je onderzoek en vooral nog veel plezier!

Liefs,

De Buurtjes!