Waarom nu? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Waarom nu? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Waarom nu?

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 Juli 2010 | Ghana, Tamale

Hoi!

Woow Nederland in de finale! Een historische gebeurtenis en ik zit hier… Nagenoeg niks krijgen we mee van het feest in Nederland :( Waarom staan ze nou net dit jaar, als ik hier in het verre Ghana zit, in de finale? Hopelijk kunnen we hier zondag een plaats vinden waar ook feest wordt gevierd!
Woensdagmiddag zijn we weer met Norgy interviews gaan doen en hebben we er in een paar uur weer 10 kunnen doen dus dat was erg fijn :) Daarna zijn we natuurlijk weer naar onze favoriete bar Sparkles gegaan om een, voor mij iets te pittige, tomatensoep te eten.
Donderdagochtend waren we uitgenodigd voor de naam ceremonie van het pas geboren zoontje van Abey. We wilden op de fiets gaan, maar toen we bij het internetcafé aankwamen begon het ineens keihard te spoelen en vanaf daar zou het toch nog zeker een kwartier fietsen zijn… We besloten maar te proberen een taxi die kant op te nemen, wat vrij lastig is omdat het plattelandsgebied is en daar willen de meeste taxi’s niet heenrijden.. Gelukkig vonden we er toch één. De regen had ook het feestje een beetje verstoord want nu zaten heel veel mensen binnen. We gingen even naar het babytje kijken. Hij heet Sudais en hij had nog een zwart voorhoofd vanwege het litteken dat ze net hadden aangebracht (om te laten zien tot welke familie (stam?) hij behoort. Gelukkig was het ondertussen droog geworden zodat we naar buiten konden. Alle vrouwen bleven bij het huis om te koken en alle mannen zaten tegenover het huis, maar aangezien wij van de vrouwen al helemaal niemand kennen, zijn we maar bij de mannengroep gaan zitten haha. Omdat een taxi heen er naartoe al moeilijk was en een taxi terug al helemaal een gedoe is, zijn we maar weer met zijn 3en op de scooter van Faruk terug naar huis gegaan. ’s Middags zijn we weer naar de stad gegaan om te kijken of onze jurkjes klaar waren die we hadden laten maken. Toen we eerst kwamen waren ze nog niet klaar dusja toen ‘moesten’ we wel wat gaan drinken in Sparkles. Daarna waren ze klaar :) Ze zijn leuk geworden dus we hebben er alvast nog meer laten maken.
Vrijdag was een zware (voetbal)dag. We besloten om Nederland maar thuis te kijken zodat mochten ze verliezen we niet meteen uitgelachen werden. De eerste helft vond ik echt saai en was ik in slaap gevallen, maar de tweede helft was natuurlijk fantastisch! We dachten nog even snel wat eten te koken zodat we daarna naar de stad konden om het te vieren en Ghana te kijken, maar helaas de gas deed het ineens niet meer. Dat werd dus noodgedwongen bij Sparkles eten haha. Daar zendden ze ook de wedstrijd van Ghana uit dus wij hadden een mooi plekje om het te kijken, het was goed druk. Aan het einde van de eerste helft viel het doelpunt zo uit het niets dat ik het niet gezien heb haha, iedereen begon ook meteen te springen en schreeuwen en voor het scherm te staan dusja.. In de rust was het dus meteen groot feest op het terrein voor Sparkles. Een beetje jammer dat er een idioot in een auto keihard en slingerend de menigte inreed, echt een wonder dat er niemand geraakt is. De tweede helft was uiteraard wat minder leuk en het einde van de verlenging heb ik ook weer gemist want iedereen begon weer te schreeuwen. Toen ik doorkreeg dat het een penalty was, was ie al over geschoten… Tja en de daarop volgende penalties hoef ik niet meer uit te leggen hoe dat was.. Iedereen was erg teleurgesteld.. Toch werd er al snel gezegd ach het is maar een spelletje. Norgy vond dat we toch nog even moesten gaan vieren dat Nederland gewonnen had en dus gingen we op weg naar de jungle bar, maar die was helaas dicht.. Toen zijn we nog maar even bij een bar dichtbij het internetcafé wat gaan drinken, maar er was echt niemand dus daar zijn we ook maar niet lang gebleven.. Toch is het wel fijn dat we gisteren niet hoefden te kiezen en iedereen hier is nu voor Nederland dus dat is superleuk!
Zaterdagmiddag zijn we maar weer naar Sparkles gegaan en nog even met 2 Duitsers gesproken voor wie het de laatste dagen hier waren. Toen zijn we maar even stoffen gaan kopen om die weer naar de dressmaker te brengen. Deze keer zou het iets langer duren want we hadden nogal veel afgegeven haha. Omdat we niet tot 10 uur door wilde brengen in Sparkles zijn we maar even terug gegaan naar het internetcafé en hebben in de schaduw van de moks gezeten. Een vriend en kapper van Muftawu was daar ook en ik vroeg of hij eens een keer mijn haar wilde invlechten dus hij ging dat meteen proberen, maar mijn haar was te glad.. Toch heeft hij aan de onderkant wat vlechtjes gemaakt, maar jeetje wat doet dat zeer zeg. Ik weet nog niet of ik het nog wel helemaal wil laten doen haha. Omdat we nog steeds geen gas hadden waren we genoodzaakt om bij Sparkles te gaan eten haha. Daar hebben we tot een uur of elf doorgebracht met Rachel en Chris uit Amerika die we al een paar keer eerder hadden ontmoet. Het was Nederlandse muziekavond denk ik want ze draaiden Anouk, Within Temptation, Krezip en zelfs nog Chipz haha. En dat terwijl wij de enige Nederlanders waren. Uiteraard gingen we later naar de club, maar omdat we allemaal best moe waren zijn we maar niet zo laat naar huis gegaan.
Zondag hebben we weer weinig gedaan, maar maandag zijn we weer de stad in geweest voor een aantal interviews en daarna hebben we er ook nog een aantal afgenomen met bekenden die vaak bij het internetcafé komen waardoor ons totaal nu bijna op 100 ligt; nog 15 te gaan!
Dinsdagochtend was het tijd om onze paspoorten weer op te halen. Toen we ze terugkregen bleek dat ze de vertrekdata van Tessa en mij hadden omgewisseld; ik had maar een verlenging gekregen tot 17 juli en Tessa tot 17 augustus.. Het duurde wel even voordat ze doorhadden dat het niet klopte, maar ze gingen het meteen veranderen. Ondertussen bleef er zo’n officier van immigratie bij ons wachten en dat was er weer eens zo een die meteen begon te flirten. Als dat in Nederland zou gebeuren was hij al lang ontslagen. Gelukkig kregen we snel onze paspoorten en konden we gaan. Bij Sparkles kwamen we een groepje meiden tegen die voor een organisatie bij ons huis in de buurt werken dus daar hebben we mee zitten kletsen en lunchen. Ondertussen kwam de kleermaakster onze kleren al brengen, terwijl ze eigenlijk pas over een week klaar zouden zijn. Ze zijn heel leuk geworden alleen moeten we nog even terug om ze precies passend te maken. Daarna zijn we naar huis gegaan om te koken en onze Oranje shirts aan te trekken om vervolgens weer richting de stad te gaan. De opkomst van Nederlanders in Sparkles was erg beperkt, maargoed er waren wel meerdere blanken en Ghanezen die allemaal voor Nederland waren na wat Uruguay Ghana afgelopen vrijdag had aangedaan. De wedstrijd was natuurlijk leuk om te kijken, maar de sfeer erna was een beetje vreemd. Ik heb nog steeds niet echt door dat ze in de finale staan omdat er hier gewoon geen feest is. Iedereen is blij dat Nederland gewonnen heeft maar daar blijft het dan ook bij… Rond 10 uur zijn we maar naar huis gegaan om thuis het feestje proberen te vieren, maar dat is toch lastig met z’n tweeën. Vooral als er dan twee mensen midden in de huiskamer gaan liggen slapen (zie foto) maargoed haha. Hopelijk wordt het zondag een groter feest!

Foto’s staan op: http://picasaweb.google.com/113306819244800693093/WaaromNu

Groetjes Anne

• 07 Juli 2010 - 12:43

Jolanda:

Hoi Anne,
    Leuk verhaal weer om te lezen! Hier gaat het alleen maar over het WK. Vooral op mijn werk praten ze over niets anders haha. Hier is het weer de laatste weken echt prima. Vaak 25 of 30 graden. Verder gaat alles lekker zn gangetje. Zo goed als bijna vakantie :D.
    Succes verder met je interviews en veel plezier met alle leuke dingen die je meemaakt!
    Groetjes Jolanda

• 07 Juli 2010 - 14:25

Suzanne:

hey Anne,
    Ik snap wel een beetje wat je doormaakt hoor! Toen ik in Engeland zat moest ik ook carnaval missen, vond ik ook heel erg ;). Maar een WK-finale is niet zo vaak.. extra balen :(. Hopelijk kun je er daar een mooi feestje van maken! (en hopelijk is er ook rede voor een feestje zondag ;))
    Veel plezier!

• 07 Juli 2010 - 16:12

Sylvia:

Hee Anne,
    Het schiet echt al op met je onderzoek zo te lezen:) Nog een paar weken en dan komen wij jullie alweer van het vliegveld halen haha, nog veel plezier nog en succes met de laatste loodjes!
    Groetjes Sylvia

• 09 Juli 2010 - 14:35

Anneke Eeftens:

Hoi Anne,
    Af en toe lees ik je verhalen ook. Leuk om een beetje bij te houden hoe je het maakt!
    En vreemd dat het hier nu warmer is dan bij jou! Toch veel plezier met de voetbalfinale, ook al zal de sfeer daar anders zijn!
    Groetjes, Anneke (collega van jouw moeder!)