Reis tot aan Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Reis tot aan Kumasi - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Reis tot aan Kumasi

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 Augustus 2010 | Ghana, Kumasi

Hoi!

Maandagavond om kwart over 10 op goed geluk naar het vliegveld gegaan om papa en mama op te halen. Het tweede deel van de vlucht kon ik niet meer via internet volgen dus ik wist niet of ze eventueel vertraging zouden hebben. Op het vliegveld aangekomen bleek de vlucht een klein uur vertraging te hebben. In de wachtruimte zag ik Steve, onze taxichauffeur al zitten met een bordje met Peter & Helma erop. Iets over 12 kwamen papa en mama dan eindelijk aangelopen en samen zijn we in een grote Toyota terreinwagen naar het hotel gegaan.

Dinsdagochtend zijn we eerst naar de zee en het strand gegaan, maar omdat de taxi's hier veel duurder zijn dan in Tamale had ik me misrekend in het geld en moesten we met de volgende taxichauffeur die ons terug naar de stad bracht afspreken dat we eerst een bank moesten hebben voor we hem konden betalen. Daarna zijn we het Indepence Square gegaan; 1 van de weinige highlights van Accra. Accra is echt superdruk en overal krioelt het van de mensen en auto's en sta je constant in de file. Toch zijn we daarna naar de Accra Shopping Mall gegaan; een niet normaal groot en lux winkelcentrum waar bijna meer blanken dan zwarten waren. Er was ook een hele grote supermarkt waar ze (eindelijk) chips hadden, Lays chips zelfs! Ook hebben we nog wat gegeten bij een soort MacDonalds. De rest van de middag hebben we uitgerust in het hotel...

Woensdagochtend zijn we eerst naar James Fort geweest: een slavenfort gebouwd door Nederlanders en tot 3 jaar geleden nog gebruikt als gevangenis. Daar wordt je wel stil van als je je beseft wat onze voorouders voor verschrikkelijke dingen gedaan hebben. We durfden bijna niet te zeggen dat we zelf uit Nederland komen. Daarna hebben we in de buurt wat rondgelopen om wat van het straatleven mee te krijgen. Eindelijk vond ik ook ansichtkaarten! 's Middags uitgerust en de kaarten geschreven en 's avonds ingepakt want de volgende ochtend zouden we vroeg op pad gaan.

Om half 9 stond Steve met de taxi weer klaar om ons naar Akosombo te brengen. Het was een heel gedoe om Accra uit te komen met al dat verkeer, maar daarna was de weg heel mooi (al heb ik ook wel wat geslapen ;)) Rond half 12 kwamen we aan op een lux resort in Akosombo met leuke kamers en prachtige palmbomen, planten, een zwembad en een uitzicht op het Volta meer. Na de lunch gingen we naar de Akosombo dam, watn dat is waar deze plaats om bekend staat. Deze dam levert (groene) energie voor bijna heel Ghana en een aantal buurlanden. Het Volta meer, waar deze dam aan ligth is zelfs het grootste kunstmatige meer in de wereld! Na lang wachten (Ghana Maybe Time) kregen we eindelijk een rondleiding die erg interessant was. Teruggekomen op het resort hebben we nog lekker gezwommen en genoten van het prachtige uitzicht.

Vrijdagochtend half 9 zijn we, na een lux Engels ontbijt, met de taxi vertrokken uit ons mooie resort. Rond 11 uur kwamen we in Adjeikrom, waar een cacaoplantage is die je kunt bezoeken. We kregen een rondleiding tussen de cacaoplanten en het dorpje zodat we het hele proces zagen; erg interessant. Het dorpje is ook belangrijk omdat 1 van de 6 stichters van Ghana er vandaan komt. Zijn huis hebben we ook nog bezocht. Daarna reden we verder naar de kralenmaak community Abompe. Maar eerst lunchen bij, ja ik herkende het opeens, het busstation tussen Accra en Kumasi waar ik met de bus al 2x geweest was. Ik heb een lekkere pizza gegeten en voor het kwart wat ik niet opkon heb ik een plastic bakje gevraagd, want weggooien is zonde natuurlijk. Na een half uurtje rijden kwamen we in Abompe aan en gingen we naar het visitor centre waar al de nodige foto's en kettingen hingen. In hetzelfde gebouwtje was onze primitieve kamer voor 2 nachten met wc en emmerdouche. Maar ik had het eigenlijk erger verwacht dus voor mij viel het best mee. Na onze bagage gedropte te hebben zijn we het dorpje in gegaan om het proces van de bauxietkralen maken te zien. Erg leuk om te zien hoe ontzettend veel werk er nodig is om 1 ketting te maken van kleine steentjes die ook nog gepolijst moeten worden. Wij mochten zelf ook alles proberen maar dat valt nog niet mee. 's Avonds werd er fried rice voor ons gekookt en zijn we maar vroeg gaan slapen om uitegerust te zijn voor de hiketocht van de volgende dag.

Zaterdagochtend om 9 uur vertrokken we met de taxi en onze guide George naar het startpunt van de toch naar de Ti waterval. Na 3 kwartier lopen en klimmen waren we er al, maar dat was ver genoeg voor mij, poeh zeg. Het was wel erg mooi om te zien. Na een half uurtje zijn we weer rustig afgedaald en hebben we nog wat gedronken op een plateautje boven de rivier. Rond 1 uur waren we weer terug bij het guesthouse en waren er pannekoeken voor ons gemaakt. Aan het einde van de middag hebben we nog een uitleg gekregen over het maken van bamboefietsen en het maken van palmwijn, die zelfs ik best lekker vond haha. Er was ook een begrafenis in het dorp dus iedereen was netjes gekleed en liep met hun mooie kleding te paraderen door de straten en ook wij waren toch wel een attractie die ze wilden komen bezichtigen haha.

Zondagochtend zijn we op weg gegaan naar Kumasi, na Accra de grootste stad van Ghana. Steve zette ons rond 11 uur af in het vrij luxe Catering Rest House en daarna namen we afscheid van hem want vanaf hier reizen we verder per bus. We gingen eerst op zoek naar het ziekenhuis want ik heb al een week last van keelpijn en irritaties in mijn mond. Het ziekenhuis was erg rustig, want niemand werkte er op zondag werd ons verteld. We moesten maar naar de naastgelegen polykliniek gaan. Daar aangekomen moest ik me eerst voor 4,40 cedi inschrijven als patient en daarna in de lange wachtrij vol zieke mensen terwijl ik eigenlijk helemaal niet echt ziek was. Er zat alleen totaal geen beweging in de rij en andere mensen kropen voor. Na me een uur te hebben zitten irriteren zijn we maar weggegaan, mijn mond deed toch niet meer zo'n pijn en de keelpijn was ook al ver weg haha. Een fles Listerine gehaald bij de apotheek en zo maar proberen op te lossen want ik had echt geen zin om mijn hele middag aan zoiets onbenulligs te verspillen haha. Daarna zijn we alvast bustickets gaan kopen voor de bus naar Tamale van aanstaande dinsdag. Teruggekomen in het hotel zagen we dat we hier gratis internet kunnen gebruiken en het is nog supersnel ook dus dat is fijn. Ik kan alleen geen foto's opladen, dat kan pas weer als ik thuis ben want ik heb mijn laptop niet bij op reis.

Groetjes Anne




  • 01 Augustus 2010 - 17:32

    Miriam:

    Ik hoop dat de keelpijn over is, niets heeft z'on helende werking als de aanzicht van een Ghanees ziekenhuis. ;-) Echt super die rondreis van jou! Ik ben jaloers! Zie je dinsdag in Tamale, als je even laat weten hoe laat je aankomt sta ik op het STC station!

    Groetjes, Miriam

  • 01 Augustus 2010 - 19:59

    Anneke Eeftens:

    Hoi Anne, Helma en Peter,
    Jullie hebben deze dagen al heel wat gedaan!Leuk om te volgen! Heel fijne dagen verder. En Anne, misschien was die palmwijn wel goed voor je keel! Groetjes!

  • 03 Augustus 2010 - 11:19

    Penny:

    Hey Anne,

    Wat ontzettend gaaf, zo'n rondreis... Straks weet je alles van Ghana ;)
    Ik hoop voor je dat je keelpijn snel over gaat.

    Nog ontzettend veel plezier, ook voor je ouders, voor de verdere rondreis!

    Xxx
    Pen

  • 03 Augustus 2010 - 19:16

    Marianne Heeren:

    Hoi Anne,Helma en Peter,

    Omdat wij een e-mail hadden ontvangen toch ook maar even naar Anne haar reisverslag gekeken.Nou ik moet zeggen de e-mail was leuk, we waren blij iets van jullie te horen maar het verslag van Anne is echt veel leuker om te lezen. Nou geniet er nog maar van.

    Groetjes Ad en Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 77007

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: