Aankomst in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Aankomst in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Aankomst in Ghana

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 April 2012 | Ghana, Accra

Woensdag rond half 8 vertrokken mama, opa, oma en ik richting Schiphol. Ik was al lang blij dat het verzoek om mij 'Begin de dag met een dansje' te laten zingen in het programma van Giel Beelen niet doorging ;). Onderweg hadden af en toe klein beetje file en rond kwart voor 10 kwamen we op Schiphol aan.

Ik had thuis al ingecheckt, dus ik hoefde alleen maar even mijn bagage af te geven. In totaal mocht ik 46 kilo ruimbagage meenemen, mijn bagage zat maar 2 kilo van het maximum af haha. Daarom ook maar even mijn backpack laten sealen, want dat ding was zo zwaar dat ik anders bang zou zijn dat hij uit elkaar zou vallen. Toen was er nog tijd voor een kopje koffie (en voor mij cola) met een appelflap. Rond 11 uur was het tijd om afscheid te nemen want om kwart over 11 moest ik bij de gate zijn. Er stond een behoorlijke rij voor de douane en het duurde erg lang.. Tegen half 12 was ik pas aan de beurt en het vliegtuig zou om kwart voor 12 vertrekken. Na de douane ben ik met mijn laptop in de hand naar de gate gerend, zag een bord met 'gate closed'voor mijn vlucht, maar kon gelukkig precies als laatste aansluiten. Pff ik kwam helemaal zwetend als één van de laatsten het vliegtuig binnen. Uiteindelijk heeft het vliegtuig nog ruim een half uur stilgestaan bij de gate voordat we rond kwart over 12 richting de startbaan taxieden. Ik nog goed kijken naar het dakterras omdat ik wist dat mama, opa en oma daar stonden, maar dat was net te ver weg om mensen te kunnen zien staan. Rond half 1 stegen we op en we zouden er 2,5 uur over gaan doen om in Lissabon aan te komen. Voor de geïnteresseerden het vliegtuig was een A319. Onderweg kregen we een lekker broodje met tonijn, sla, tomaat en olijven en een vruchtensapje.

Om 3 uur (NL tijd) landden we op Lissabon airport en taxieden we naar een achteraf gelegen plek van waaruit we weer een heel stuk met de bus terug werden gebracht naar het vliegveld. Terwijl er mensen in de bus waren die klaagden over de temperatuur van maar 15 graden, genoot ik daar nog even van. Het was erg ver lopen naar de gate van de vlucht naar Accra, helemaal aan de andere kant van het vliegveld. Bij een restaurantje heb ik nog een broodje gegeten en wat gedronken en alvast water gekocht voor de aankomst in Accra omdat ik het vorige keer zo ontzettend warm had toen ik daar aankwam. Ondertussen was de gate weer veranderd en kon ik weer een stuk teruglopen.. Achja ik had tijd genoeg want het vliegtuig was ook nog eens een half uur vertraagd.

Rond half 6 (NL tijd) zat ik weer in het vliegtuig richting Accra, bij het raam en drie stoelen voor mij alleen; heerlijk :) Het was vrij bewolkt maar toch zag ik nog wat sneeuw liggen op de bergen in het zuiden van Portugal en kon ik nog vrij goed zien hoe ik de Middellandse zee overvloog richting Algerije. Degene voor mij deed fijn zijn stoel naar achteren zonder te vragen, terwijl mijn stoel niet naar achteren kon omdat de rij achter mij de nooduitgang was.. heel fijn :( Het is me nog wel gelukt om een glimpje op te vangen van de beginnende Sahara :) Verder was het erg bewolkt en even later donker... Het eten dat we kregen was erg lekker: rijst met vlees, rucola met zalmsalade en zelfs dressing, brood, crackers en een flubbertoetje :) Er was zelfs een stukje President kaas en metalen bestek. Na het eten vond ik de vlucht nog erg lang duren... Een uur voordat we zouden landen vlogen we boven Tamale; altijd zo jammer dat je er dan niet uitkunt en het hele stuk terug van Accra naar Tamale zaterdag in minstens 12 uur mag afleggen met de bus. Iets voor half 12 (NL tijd) landden we op Kotoka airport in Accra. De fleecedeken die had gekregen en die op de stoel naast mij lag heb ik maar in mijn tas gestopt, komt vast nog een keer van pas (al zal het niet tegen de kou zijn haha).

Het was een hele verbetering dat we het visumpapier al in het vliegtuig kregen en konden invullen zodat we dat niet nog op het vliegveld hoefden te doen. Zodoende konden we meteen doorlopen naar de paspoortcontrole en ook die had zich ontwikkeld sinds ik hier ruim een jaar geleden was; vingerafdrukken van alle vingers en een webcamfoto werden gemaakt. De bagage was er vrij snel en toen ik langs 'nothing to declare' liep vroeg een vrouw van de douane wat ik in mijn backpack had zitten.. Uhm, tja ik antwoordde 'kleren en wat andere spullen'. Ik kon moeilijk zeggen dat er allemaal spullen inzaten voor het huis want dan had ik misschien nog invoerbelasting moeten betalen haha. Nadat ook nog gecheckt was of ik wel de juiste bagage bij me had kon ik doorlopen naar de uitgang en daar stond Muftawu gelukkig al te wachten :) Toch altijd weer even gek en spannend om elkaar weer te zien, maar wel leuk natuurlijk :) Ik kocht nog even een nieuwe sim-kaart, want mijn oude Ghanese deed het niet meer omdat ik hem te lang niet gebruikt had. Mijn nieuwe nummer is nu: +233208876394. Mijn Nederlandse nummer is voorlopig buiten gebruik want ik ben mijn simkaart ergens verloren. Buiten stonden ook nog Muftawu's moeder en broertjes te wachten :) Na even gekletst te hebben namen we een, veel te groot, taxibusje naar het hotel. In het hotel kregen we weer dezelfde kamer als vorige keer haha. Toen ik mijn koffer opendeed zag ik meteen de kadootjes van mijn vriendinnen weer liggen die ik niet open mocht maken totdat we samen waren en dat heb ik ook niet gedaan (zie foto ;)) We hebben ze samen open gemaakt; een leuke typisch Nederlandse kookschort en stroopwafels :D Dankjewel!

Donderochtend was ik al vrij vroeg wakker vanwege de warmte die vanwege de ventilator eigenlijk nog wel meeviel. Het ontbijt was nog hetzelfde als vorig jaar, 2 geroosterde sneetjes brood en thee, maar achja beter dan niks ;) Na het ontbijt zijn we richting het busstation gelopen om bustickets voor zaterdag te kopen. Het is best een stukje lopen en ik vond het best warm en ik ben al enigszins verbrand ondanks dat het bewolkt was. Teruggekomen in het hotel kwam Muftawu's stiefmoeder met zijn kleine broertje langs en ook Hilary kwam even gedag zeggen. 's Middags had ik wel honger, maar niet zo'n zin in een grote maaltijd (zoals ze hier gewend zijn). Op de menu kaart van het hotel staan veel dingen zoals sandwhich and gebak, maar uit ervaring wist ik dat ze die eigenlijk nooit hebben. Deze keer hadden ze wel yam-frietjes met kip dus heb ik dat genomen. 's Avonds zijn we vlakbij het hotel gaan eten. Daar hadden ze pizza's dus die wilde ik wel. Helaas waren ze 15 cedi (7 euro) en dat is voor hier echt wel heel erg duur. De clubsandwhich met frietjes was een stuk goedkoper dus heb ik die genomen en die was erg lekker :) Ze verkopen daar ook croissantjes en andere 'Westerse' broodjes dus die ga ik morgen eens nemen ;) Ook heb ik nog naar huis gebeld, bijna een half uur en het kostte nog geen 2 euro! Ik denk dat bellen binnen Nederland zelfs nog duurder is haha.

Foto's volgen volgende week ;)

Groetjes Anne

  • 13 April 2012 - 18:20

    Miriam:

    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! En grappig, zelfde hotel, zelfde kamer :D
    Groetjes aan Muftawa en iedereen in Tamale zodra je ze ziet!
    Een hele goed reis morgen! Misschien word je wel weer getrakteerd op een lange uitzending van Passion & Soul. En als je die niet ziet maar je wilt hem wel zien, dvd ligt hier op je te wachten XD.
    Enjoy le croissant! ;) X

  • 13 April 2012 - 20:31

    Annelies:

    Hey Anne!
    Fijn dat de reis goed is gegaan! Nu even bijkomen voor de lange busreis. Geniet ervan samen :)
    En we zien de foto's wel van Muftawu met het schort in de nieuw gestylde keuken ;)
    Groetjes!

  • 13 April 2012 - 20:58

    Jolanda:

    Leuk om de eerste positieve berichten te lezen. Ben benieuwd naar meer :). Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana 2012

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

Thuiskomst

24 Juli 2012

Afscheid...

16 Juli 2012

Achterin de pick-up

10 Juli 2012

Niks bijzonders...

03 Juli 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 76759

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: