Naar Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Naar Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Naar Tamale

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 April 2012 | Ghana, Tamale

Hoi hoi!

Hier weer een update ;)

Vrijdag hebben we rustig aan gedaan. We zijn naar het Busy Internet café geweest zodat ik even mijn mail kon checken ;) Daarna kwamen Muftawu's stiefmoeder en Hilary nog langs bij het hotel. Toen ik mijn Nederlandse simkaart in mijn telefoon wilde doen om te kijken of ik nog berichten/telefoontjes had gehad, kon die simkaart nergens meer vinden. Alles afgezocht, maar echt nergens te bekennen. Ik weet dat ik in het vliegtuig de simkaart gewisseld heb en vanaf dat moment heb ik hem nie tmeer gezien. Het zou erg vervelend zijn als iemand in Ghana mijn simkaart heeft gevonden en daar eindeloos mee gaat bellen. Daarnaast kan ik ook niet internetbankieren, omdat die codes via mijn Nederlandse nummer worden gestuurd. Dus ik besloot om de simkaart te laten blokkeren, maar daarvoor moest ik eerst weer naar het internetcafé om een nummer van de klantenservice te zoeken. Gelukkig had ik die snel gevonden en kon mijn kaart geblokkeerd worden en sturen ze een nieuwe op naar Etten-Leur. Dus mensen het heeft nu echt geen zin meer om mij te smsen of bellen op mijn Nederlandse nummer want ik zie die simkaart pas weer als ik terug in Nederland ben.

's Avonds zijn we naar Eddy's pizza gegaan om pizza te gaan eten :) Een behoorlijke luxe tent voor Ghanese begrippen en dat was ook aan de (Europese) prijzen te zien en we kregen zelfs van die gestoomde handdoekjes om ons handen af te doen voor het eten. We besloten om samen een medium pizza te nemen en die kregen we precies op. Ook verkochten ze er een soort chocoladecroissantjes en worstenbroodjes als ontbijt voor de volgende ochtend.

Zaterdag 4.30 ging de wekker, pfff wel erg vroeg. Snel aangekleed en de laatste spullen ingepakt en nadat Muftawu nog even een vreemd beest uit mijn toilettas had verwijderd, namen we de taxi naar het busstation. Ik wist de weg beter dan de taxichauffeur, want ik vroeg me af waar we heen reden toen we het station voorbij reden. Maargoed uiteindelijk snapte hij waar we heen wilden en waren we rond kwart over 5 op het busstation en er was nog helemaal niemand. Dus ik maar hopen dat ze niet, zonder dat wij het wisten, de vertrektijd hadden veranderd. Om 5.45 kwam er toch iemand om de koffers te wegen en die van mij waren natuurlijk weer asociaal zwaar :$ Maar voor 5 euro mochten ze mee ;) Om 6.15 was de bus 'ready for take-off' zoals de omroepster dat noemde en om 6.30 vertrokken we; een half uurtje later dan gepland, maar voor Ghanese begrippen is dat eigenlijk zo goed als op tijd. Het was een mooie en luxe bus met grote stoelen. We zaten recht achter de chauffeur dus we konden alles goed zien. Bij de eerste stop voelde Muftawu zich niet zo lekker en hij zei dat het door de pizza van de avond ervoor kwam. Maar onderweg werd hij steeds zieker en zieker en rilde hij van de kou; malaria dus. En op dat moment waren we nog minstens 8 tot 9 uur van Tamale vandaan... Bij de tweede stop ik Kumasi stelde ik voor om een hotel te zoeken en morgen maar verder te kijken, maar hij wilde verder reizen dus ging ik bij wat kleine winkeltjes bij de busstop vragen of ze medicijnen tegen malaria verkochten, maar helaas niet. Ik vroeg aan de buschauffeur of hij wist waar ik medicijnen kon krijgen en hij was zo aardig om te zeggen dat als we weer verder zouden rijden hij bij een apotheek zou stoppen. Na vijf minuten rijden stopten we inderdaad bij een apotheek en kreeg Muftawu 3 soorten medicijnen mee voor 12 euro. Niet dat die meteen werken, maar het is toch beter dan niks doen. Tien minuten later (13.30) stopte de bus weer, maar nu uit zichzelf; we hadden pech midden in de grote stad Kumasi. We stonden midden op de weg en er ontstonden files voor en achter ons en de politie moest komen om het verkeer te regelen. Gelukkig dat we midden in de stad stonden en niet ergens in de bush bush. In Kumasi moet vast een reparateur te vinden zijn of desnoods een andere bus. Drie kwartier later slaagde de chauffeur erin om de bus van de weg op de stoep te zetten en even later kwam er een reparateur. Helaas was de airco uit gegaan dus de temperatuur begon aardig op te lopen. We konden wel uit de bus, maja buiten was het net zo warm en stond je ook nog eens pal in de zon. Muftawu had er gelukkig niet zo'n last van want doordat we stil stonden en niet hobbelden was hij in slaap gevallen. Iets over 3 konden we weer vertrekken en tegen die tijd voelde Muftawu zich al een stuk beter gelukkig; zo snel als het slechter ging, zo snel ging het gelukkig ook weer beter :). Rond 6 uur waren we bij de laatste stop in Kintampo en daar heb ik yamfrietjes en een ei op haha en we kochten ook nog wat mango's Toen begonnen we aan het laatste stuk, een stuk dat altijd eindeloos lijkt te duren. Om 9 uur reden we dan eindelijk Tamale binnen en belden Boakye want die zou ons op komen halen. Toen we op het busstation aankwamen stonden Boakye, Faruk en Jalil al te wachten en droegen ze mijn bagage naar het busje. Ik schaamde me een beetje voor het gewicht haha. Tien minuten later kwamen we bij Muftawu's kamer aan waar ik natuurlijk erg benieuwd naar was. Het zijn twee leuke kamers en veel groter dan ik had verwacht. Ook de compound (er zijn allemaal kamers die uitkomen op een binnenplaatsje) zag er goed uit. Na de spullen in de kamer gezet te hebben gingen we nog even buiten wat drinken, eten en kletsen met wat huisgenoten. Toen we wilden gaan slapen wilde ik mijn klamboe ophangen, maar doordat het plafond vrij hoog is en wij vrij klein konden we er niet bij, tja dan maar zonder klamboe en hopen dat de muggen me gunstig gezind zijn.

Zondagmorgen was ik al vroeg wakker door blatende geiten en kakelende kippen onder het raam haha. Ik nam mijn eerste emmertjesdouche van deze reis. Muftawu wilde meteen de timmerman gaan halen om afspraken te maken over de 'keukenplank' die ik graag wil. De timmerman kwam, zelfs op zondag, en nam de maten op. Daarna zijn we naar een vriend van Muftawu gegaan die tegels verkoopt en hebben we wat tegels voor in de doucheruimte gekocht. Op de weg terug naar huis reden we langs een huis waar een aap aan een touwtje zat als huisdier, ahhh. Eenmaal thuis ging Muftawu meteen een tegelzetter halen en die kwam inderdaad. Ik stond verbaasd van de snelheid waarmee hier alles op zondag geregeld werd. In anderhalf uur lag de tegelvloer erin (en alles onder het cement, maargoed voor 20 euro mag ik daar niet over klagen natuurlijk ;)). Toen ik even buiten ging zitten kwamen er meteen allemaal kleine kinderen bij me staan. Op een gegeven moment kwamen ze ook de kamer binnen en gingen ze dansjes voor mij doen haha. 's Middags zijn we naar het internetcafé gegaan zodat ik even kon skypen met thuis :) Daarna zijn we naar Sparkles gegaan voor avondeten en de wc ;p en daarna nog naar een vriend van Muftawu.

Maandagmorgen hebben we eerst een beetje uitgeslapen en daarna zijn we naar het centrum gegaan om inkopen te gaan doen. Eerst hebben we een nieuwe staande ventilator gekocht, dat was een stuk goedkoper dan een airco haha. Daarna zijn we naar de Melcom gegaan (een soort warenhuis) en daar hebben we plastic spullen zoals emmers en een afwasteil gekocht en sponsjes, afwasmiddel enz. Het vervelende is alleen dat in die winkel alles in schappen staat en dat bij ieder schap een medewerker staat die een bonnetje schrijft voor ieder ding dat je koopt en die bonnetjes geeft je dan af bij de kassa en zo wordt de prijs berekend. Als je 1 of 2 dingen nodig hebt is dat niet zo erg, maar wij moesten steeds op zoek naar de personen voor de bonnetjes en dat ging zo langzaam en het was zo warm dat ik langzaam gek werd. Maar goed het is uiteindelijk gelukt. Alleen konden we geen plastic tafel vinden dus gingen we nog even verder zoeken en die vonden we in een klein winkeltje, samen met een plastic box om de borden e.d. in te doen om het zandvrij te houden. Daarna met alles naar huis in de taxi. Voor 50 euro zijn we toch een halve huisraad rijker haha.
Thuis probeerden we de ventilator in elkaar te zetten maar dat kregen we niet voor elkaar en daar werd ik een beetje chagrijnig van haha. Muftawu moest 's middags naar het café en ik besloot om maar eens aan de grote en smerige afwas te beginnen... Daar ben ik de hele middag mee bezig geweest maar nu zit alles schoon in de plastic box en afgesloten emmer zodat er geen zand meer bij kan komen :) Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen. Dat was goed gelukt, alleen de prijzen zijn wel erg gestegen helaas.. 's Avonds heb ik pasta gemaakt al was het wel een beetje improviseren, want de 'keuken' was nog niet klaar. Dat kan nog wel een dag (of 2, of 3?) duren, maar ze zijn er aan bezig. 's Avonds kwam Faruk langs om de ventilator te maken en dat is gelukt :)

Ik heb geprobeerd foto's up te loaden maar dat is nog niet gelukt. Zodra het is gelukt laat ik het weten ;)

Groetjes!!

  • 17 April 2012 - 15:00

    Penny:

    Hey Anne,

    Lekker dat je weer in Tamale beland bent! Hoef je niet meer uit je koffer te leven ;) Hoe is het met Muftawu, weer helemaal opgeknapt inmiddels?
    Je bent goed bezig zeg: je regelt gewwon het huishouden voor 2 ;) Wat vond Muftawu nog van jou versiersels voor zijn kamer, mochten ze blijven :p
    Fijn dat t allemaal snel gaat (alle verbouwingen).
    Is het daarna nog geluk je klamboe op te hangen of is hij uiteindelijk voor de sier mee gegaan ;)

    Nou nog succes met het behelpen (keuken)

  • 17 April 2012 - 15:06

    Penny:

    Gaat lekker als je het met je telefoon probeert te doen. 1x halverwege gestopt. En mn tweede berichtje zojuist als sneeuw voor de zon verdwenen ;)

    Maar wat ik wilde zetten is: lees keuken.

    Wil jullie iig nog veel plezier samen toewensen!

    Xxxjes
    Pen
    P.s. alle spullen die je voor iedereen meegenomen had inmiddels kwijtgeraakt? Zij zullen vast heel blij geweest zijn met je ;)

  • 17 April 2012 - 16:50

    Mama:

    Hoi Anne, Fijn dat alles weer een beetje op orde is, nu kun je weer lekker zelf koken als de "keuken"klaar is. Veel groetjes ook aan Muftawu,
    Kus mama

  • 17 April 2012 - 16:59

    Annelies:

    Hoi hoi!
    Gelukkig de busreis achter de rug! Hoe is t nu met Muftawu? Hebben de medicijnen gewerkt? Ik hoop dat je de klamboe wel nog op kunt hangen, even een ladder regelen ;)
    En flink aan het verbouwen lees ik! Leuk, kan je er een beetje je eigen plekje van maken.
    Veel plezier en geniet ervan!
    Xx

  • 17 April 2012 - 17:23

    Suzanne:

    Hee Anne,
    Fijn dat die busreis erop zit! Balen van die simkaart, jij raakt ook veel dingen kwijt in het vliegtuig zeg ;).
    Nog wel proberen die klamboe op te hangen he, ik heb m niet voor niks gehaald ;)
    Groetjes aan Muftawu!
    xx

  • 18 April 2012 - 13:52

    Olga En Wim:

    hoi anne , fijn dat je goed bent aangekomen. Vervelend dat muftawu ziek was geworden.
    Veel plezier verder en ik volg je wel via de computer.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana 2012

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

Thuiskomst

24 Juli 2012

Afscheid...

16 Juli 2012

Achterin de pick-up

10 Juli 2012

Niks bijzonders...

03 Juli 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 76774

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: