Back in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Back in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Back in Ghana

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 Januari 2011 | Ghana, Tamale

Hoi!
Omdat een aantal mensen had gevraagd of ik af en toe toch een stukje op mijn website wilde schrijven is hier een nieuw berichtje uit Ghana!
Zondagochtend, 2 januari, brachten pap en mam mij al vroeg naar Schiphol. We waren veel te vroeg, dus na het inchecken maar even koffie gedronken. En dan uiteindelijk toch maar afscheid nemen, wat weer moeilijk was al is het deze keer niet voor zo lang. Ik vond het wel spannend om het hele stuk alleen te reizen, toch zo’n 12 uur bij elkaar.
In het vliegtuig naar Tripoli was het helemaal niet druk, ik had 3 stoelen voor mij alleen :) Nederland kon ik mooi zien, maar vanaf Duitsland was er veel bewolking… alleen de Alpen waren wel heel mooi om te zien. De landing op Tripoli ging gelukkig ook goed, blijft toch spannend. En dan daar weer opnieuw inchecken en dan ruim 2 uur wachten. Gelukkig had ook de vlucht naar Accra geen vertraging en vertrokken we rond 7 uur richting Accra. Helaas was het al donker, dus heb ik weer niks van de Sahara kunnen zien, wel de turbulentie af en toe gevoeld haha. Helaas deed mijn schermpje het niet, dus kon ik niet zien hoe lang het nog duurde… Uiteindelijk landden we om kwart voor 12 op Accra. Op de koffers wachten duurde echt heel lang, even was ik bang dat ze er niet waren, maar toch kwamen ze gelukkig op de band voorbij. Toen ik in de aankomsthal aankwam zag ik alleen Hilary. Ze waren er al vanaf 8 uur, dus Muftawu moest nu echt even gaan plassen, precies toen ik aankwam haha. Ik nog even snel beltegoed gekocht, ik kocht voor 10 cedi maar ik kreeg 30 :) Buiten stond Muftawu te wachten :) We zochten een taxi naar het (als het goed was) geboekte hotel New Haven. Daar aangekomen was de reservering wonder boven wonder toch verwerkt en kregen we een kamer… met airco; toch wel fijn als je vanuit de vrieskou in 30 graden aankomt.

Maandagmiddag zijn we naar het strand geweest met Hilary, Jolanda (van de organisatie waar ik in de zomer mee was, zij waren toevallig ook in Ghana) en haar dochtertje. Het was een nationale feestdag omdat 1 januari op een zaterdag viel, en het kan natuurlijk niet zo zijn dat een vrije dag verloren gaat, dus vandaar had heel Ghana maandag vrij. Het zag letterlijk zwart van de mensen op het strand.

Dinsdag zijn Muftawu, Hilary en ik naar de Accra mall gegaan ,een abnormaal lux winkelcentrum. Er is ook een supergrote supermarkt waar ze zelfs witlof uit Nederland verkopen! Helaas dat ik niet kon koken in Accra… We namen rijst als lunch in een eettentje waar ook een bekende artiest en een voetballer van het nationale elftal waren, niet dat ik ze herkende maar toch haha. ’s Avonds in het hotel kwamen we een bekende tegen uit Tamale en samen met hem, zijn vriendin en een Finse vrijwilligster zijn we wat gaan drinken.

Woensdagochtend hoorde we dat Jolanda in het ziekenhuis lag met malaria, dus wij daarheen. Was een erg lastige kliniek om te vinden. Toen we daar aankwamen mocht ze gelukkig naar het hotel terug en ging het al beter. Gelukkig maar want ze zouden die avond terug naar Nederland vliegen. In hun hotel lekker spaghetti gegeten en daarna met de taxi naar het appartement van de vader en stiefmoeder van Muftawu. Daar aangekomen was alleen zijn oom er, dusja toen hebben we maar en trotro terug naar het hotel genomen. ’s Avonds kwam zijn vader naar ons hotel en hebben we daar gegeten. Daarna alle spullen weer ingepakt voor de lange busreis de volgende dag…

Donderdagochtend waren we iets later op het busstation, dus stonden we achteraan bij het wegen van de koffers en het betalen voor de bagage. Daardoor waren was onze bagage ook het laatste bij het inladen in de bus. Ik was echt bang dat het niet zou gaan passen, maar gelukkig vonden ze toch nog een gaatje. Rond half 10 vertrokken we… Ik stond weer verbaasd van het superslechte stuk weg tussen Accra en Kumasi; is dit echt de beste weg tussen de twee grootste steden in dit land? Geen wonder dat het nog steeds een ontwikkelingsland is zeg.. pfff… Gelukkig werd de weg wel beter na een tijdje, maar het is gewoon een pokke-eind rijden. Na de laatste stop in Kintampo dacht ik echt dat Tamale verdwenen was, jeetje wat duurde het ontzettend lang.. Rond half 11 zagen we eindelijk de eerste lichtjes van Tamale. Daar aangekomen snel een taxi naar het huis genomen. Alles was eigenlijk nog steeds hetzelfde, op het vele stof en zand na want het is het droge seizoen en het heeft al maanden niet geregend dus het stoft ontzettend…

Vrijdagmorgen zijn we naar het internetcafé gegaan waar iedereen blij was mij te zien :) dat was echt leuk! De webcam en de fotocamera die ik had meegebracht waren erg in trek haha. Ook moesten we naar de stad om wat boodschappen te gaan doen en fietsbanden te halen zodat we een fiets konden repareren voor mij. Uiteindelijk was het haasten om om half 2 weer terug te zijn voor het vrijdaggebed. Iedereen ging bidden en toen heb ik het internetcafé even overgenomen haha, ging best goed :P Verder heel de middag daar een beetje rondgehangen. ’s Avonds zijn Faruk, Muftawu, Gary (een vrijwilliger) en ik gaan eten bij Sparkles en daarna zijn we naar een hotel gegaan waar artiesten optraden, daar zijn we echter niet naar binnen gegaan omdat er volgens Faruk en Muftawu maar weinig mensen waren. Misschien gaan we vanavond want dan is er weer een show.

Vanochtend heb ik al het servies en bestek eens even goed afgewassen want alles zat onder een dikke laag stof. Nu staat het in de koelkast (die nog steeds niet werkt) zodat het niet opnieuw onder kan stoffen. Vanmiddag gaan we nog wat boodschapjes doen en gas halen zodat ik vanavond spaghetti kan koken :)

Kortom ik vermaak me hier prima!
Ik zal nog wat foto's op facebook zetten ;)

Groetjes!!

  • 08 Januari 2011 - 15:12

    Eef:

    meiske..
    super dat je weer terug bent..
    veel veel plezier-- succes met schrijven verder, mocht je dit nog van plan zijn..
    we zien je weer verschijnen! Of horen je verhalen!
    liefs,
    eef

  • 08 Januari 2011 - 15:23

    Suzanne:

    Fijn dat alles goed is gegaan!
    Ik heb je foto's ook al gezien op facebook, maar volgens mij ben je ze er nu op aan het zetten, want er komen steeds nieuwe bij, haha.

    Groetjes daar!

  • 09 Januari 2011 - 12:41

    Annelies:

    Hej!
    Leuk om weer een verhaaltje te lezen. En fijn dat alles goed is gegaan. Ik moet ook maar is facebook aanmaken, kan ik je foto's tenminste zien ;)
    Veel plezier daar, geniet ervan!
    Liefs

  • 09 Januari 2011 - 15:05

    Penny:

    Hoi Anne,

    Mooi dat alles goed gelopen is. Weer terug van weggeweest! Nog heel veel plezier met alle mooie dingen die nog komen gaan, de busreis heb je iig overleeft ;)

    Xxx
    Pen

  • 17 Januari 2011 - 12:29

    Eline:

    Hoi Anne! Goed om te horen dat het zo goed met je gaat en dat de reis goed is verlopen. Veel plezier nog en geniet ervan! xXx Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 77173

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: