Alweer 1 maand hier! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Alweer 1 maand hier! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Alweer 1 maand hier!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Mei 2012 | Ghana, Tamale

Hoiii!

Wat gaat de tijd snel zeg! Ik ben hier alweer 1 maand! Aan de ene kant lijkt het alsof ik hier al veel langer ben doordat alles weer zo snel gewoon is, maar aan de andere kant vind ik toch wel dat de tijd vliegt!


Toen ik maandagmiddag bij het internetcafé aankwam was er grote hilariteit: een taxi had net voordat ik kwam, recht voor het café, een guinee fowl (een soort grote kip) aangereden. Omdat hij nog een beetje leefde heeft iemand hem gedood en toen ik daar aankwam liepen ze dus met een ontveerd beest rond. Gadverdamme! Iedereen was er echter zeer blij mee want het eettentje naast het café had een barbecue dus daar zouden ze hem wel op gaan roosteren, nadat hij volledig ontleed en in stukken gehakt was: bah!! Voordat het vlees klaar was ben ik naar huis gegaan om heerlijk rijst met pindasaus te eten, dat was lang geleden! Ook had ik ’s middags een papaya gekocht. Ik had zo’n ding nog nooit in zijn geheel gezien, het fruit had ik al wel vaker gegeten. Dus ik wilde dat ding ’s avonds gaan ontleden; zit dat van binnen helemaal vol met bruine bolletjes, allemaal zaadjes. Zag er heel gek uit haha. Uiteindelijk de helft opgegeten en de andere helft bewaard voor de volgende dag op het werk. ’s Avonds bracht Muftawu mijn nieuwe broek mee naar huis die de kleermaker had afgegeven bij het café. Hij zit erg lekker :) vooral omdat ik er een stiek in heb laten zetten aan de bovenkant want ik voorzag al problemen omdat de vrouwen hier allemaal een erg naar achter uitstekende kont hebben en ik was er dus bang voor dat mijn broek dan aan de achterkant veel te groot zou zijn haha :P

Dinsdag was weer een vreselijk saaie dag op kantoor, waardoor ik om 3 uur weg ben gegaan. Even bij het internetcafé gehangen, met het thuisfront geklets en een ijsje gegeten. Daarna naar huis gegaan, waar mijn keurig, door de buurvrouw, gewassen wasgoed klaarlag ;) Voor 2 euro kun je toch niet moeilijk doen ;) Zelf heb ik daarna nog wel even mijn shirtjes gewassen, dat is niet zo moeilijk als broeken en handdoeken ;) ’s Avonds zelfs nog een aantal dingen gestreken! Op mijn provisorische strijkplank: op de keukentafel. Wel met een badlaken erover anders smeltie weg :P

Woensdag was er ook weer zeer weinig te beleven op kantoor, helaas. Om 5 uur kwam Muftawu me ophalen om bij Jolanda te gaan eten. Zij is van de organisatie waar ik 2 jaar geleden mee naar Tamale ben gegaan en inmiddels woont ze met haar man en twee dochtertjes in Tamale en zijn zij bezig met de Tamale Utrecht voetbalschool op te zetten. We hebben erg lekker gegeten en gezellig gekletst :)

Donderdag was er eindelijk weer iets te doen op het werk en ben ik met Jemima naar verschillende projecten geweest. Al kon het bijna niet doorgaan omdat de politie in de stad stond te controleren op het dragen van helmen op de scooters. Ik denk dat nog geen 5% van alle motor/scooterrijders hier een helm draagt, maar nu het bekend was dat ze in het centrum aan het controleren waren had ineens meer dan de helft een helm op; erg grappig om te zien haha. Ergens in een hoekje van het kantoor lag nog een helm en volgens Jemima was het genoeg als 1 van de 2 personen op de motor een helm op had haha. En ik was de gelukkige, maar pff ik kreeg echt hoofdpijn van dat zware ding haha. We hebben een stuk of 5 projecten bezocht, waaronder 3 scholen. Het zijn allemaal projecten waar vrijwilligers of stagiaires kunnen gaan werken als ze hier komen. Na het werk nog even wat boodschapjes gedaan, waaronder bananen. Alleen zijn bananen niet als in Nederland mooi groot en geel, maar klein en meestal meer zwart dan geel en ik had wel erg verlepte bananen gekocht kwam ik thuis achter. Het weggooien van eten hier vind ik niet kunnen dus toen heb ik de staafmixer gepakt en de bananen geplet en melk erbij gedaan en zo een smoothie gemaakt :) Erg lekker!

Vrijdag 11 mei; Bob Marley celebration day, daar kun je niet omheen hier dus vanochtend stond ook bij ons om een uur of 7 de Bob Marley cd al op. Op het werk was er geen internet want de rekening was niet op tijd betaald… Gelukkig was het een uurtje later opgelost en rond half 11 ging ik samen met Jemima naar een weeshuis. Het zag er erg mooi uit, de 19 kinderen waren naar school dus het was lekker rustig haha. Nadat we daar even onze informatie voor op de website geupdate hadden, zijn we weer terug gegaan naar kantoor. Daar kwamen even later twee boeren langs waarvoor CID Ghana onkruidverdelgerspullen heeft gekocht. Die werden aan hen overhandigd en dat moest ook op de foto voor op de website.

Het weekend was een beetje saai. Vrijdagavond waren we nog wat gaan drinken in de stad en toen we tegen 12 uur thuiskwamen, was de waterpijp weer open. Muftawu wilde eigenlijk gaan slapen maar ik vond dat we het water weer bij moesten vullen want wie weet hoe lang het weer zou duren voor er weer water zou zijn. Beetje jammer dat er weinig water uit de kraan kwam waardoor het niet mogelijk was om de slang in de waterton te hangen, dus moesten we emmer voor emmer vullen… maar goed na een half uur was alles weer vol. Zaterdagochtend het huis weer lekker schoongemaakt en ’s middags naar de wedstrijd van Tamale Utrecht. Ik dacht dat het weer in het stadion zou zijn; in de schaduw een beetje voetbal zitten kijken is prima. Maar het was op het veld ernaast, pal in de zon en geen stoelen. Pfff ik had een plekje in de schaduw gevonden, maar kon de voetbal niet echt meer zien en vond er niet veel aan. Volgende keer als het weer op zo’n veld is ga ik echt niet meer mee haha. Daarna nog even naar de ‘enige, echte’ slager die hier is, maar die was net gesloten helaas. Toen maar naar een ‘cold store’ (een winkel met een vriezer waar vlees en vis ingevroren is) om vis te gaan kopen. Voor 60 eurocent kreeg ik 2 vissen. Alleen dat waren complete vissen dus die moesten nog heelmaal schoongemaakt en onthoofd worden.. Pff wat een werk.. ik denk dat ik wel meer dan een uur bezig ben geweest om er 1 schoon te maken en daarna nog bakken, alles vol met graten bah bah haha. Het heeft me ook een uur gekost om de graatjes eruit te halen en te ontleden. Maar uiteindelijk wastie best lekker ;)

Zondag bij het internetcafé rondgehangen en ’s avonds uit eten geweest. Toen we daar aankwamen, kwamen we andere vrijwilligers tegen die vaak naar het internetcafé komen dus daar zijn we bij gaan zitten en dat was erg gezellig. Ik had lekkere spaghetti op en als toetje appeltaart! Woow dat was lekker ;)

Nu ben ik weer op het werk en het is de bedoeling dat we naar de markt gaan om mensen te interviewen, lijkt me erg interessant dus ik ben benieuwd. Ik zie alleen ook heel veel donkere wolken en het waait behoorlijk dus het zou ook zo maar kunnen dat het zo meteen begint te stortregenen en dan ligt al het werk hier stil ;) Dus we zullen zien..

Ik heb nog wat nieuwe foto's toegevoegd:
http://anneheeren.at-aware.com/#home

Geniet van jullie korte werkweek (ik ben benieuwd of ze hier ook hemelvaart hebben?)!

Groetjes Anne

  • 14 Mei 2012 - 10:08

    Jolanda:

    Jeeuhh, weer een verhaaltje! Altijd leuk om te lezen :). Behalve van die kip, dat vind ik echt zielig. Ik was laatst helemaal in tranen, omdat ik mama een eekhoorn aangereden had, dus ik snap niet dat de mensen daar blij om zijn. Maar ik lees wel meer verschillen met hier haha. Maar ik hoop dat je het nog steeds goed naar je zin hebt ?! Vergeet niet om er van te genieten he!
    Groetjes

  • 15 Mei 2012 - 17:35

    Suzanne:

    Het gaat nog helemaal goed daar lees ik ;)
    Dat is mooi! Geniet er van!

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana 2012

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

Thuiskomst

24 Juli 2012

Afscheid...

16 Juli 2012

Achterin de pick-up

10 Juli 2012

Niks bijzonders...

03 Juli 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 77004

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: