Alweer op de helft… - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Alweer op de helft… - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft…

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Juni 2012 | Ghana, Tamale

Hoii!

Op dit moment ben ik alweer op de helft! Over iets meer dan 7 weken ben ik alweer thuis! Het is al weer juni en de tijd vliegt voorbij. Er zijn nog wel wat dingen die ik in de weekenden wil doen, maar als ik daaraan denk zijn er niet eens zo heel veel weekenden meer over...

Maandag, tweede Pinksterdag is officieel geen vrije dag hier, maar ik hoefde toch niet te gaan werken omdat we waren uitgenodigd voor de officiele opening van de Tamale Utrecht Football Academy. Op de uitnodiging stond dat het om 8 uur ’s ochtends begon, maar al snel kwam ik er via internet achter dat het werkelijke programme om 10.15 zou beginnen. 8 uur hadden ze natuurlijk aangegeven omdat Ghanezen er wel van houden om veel te laat te komen, dus dan zouden ze uiteindelijk nog op tijd zijn ;) Maar ja Muftawu is ook een Ghanees en dus zaten we pas om 10 uur op de scooter en het was een half uur rijden... Toen we om half 11 aankwamen, waren we eigenlijk toch nog precies op tijd dus dat kwam mooi uit ;) Na een kort praatje met Nana Asare (captain FC Utrecht Nederland), die ons nog herkende van toen we de training van FC Utrecht bezochten toen Muftawu in Nederland was, namen we plaats tegenover het ‘podium’. Er waren verschillende speeches van o.a. Frans van Seumeren (eigenaar FC Utrecht en TUFA, de minister van sport, de Nederlandse ambassadeur in Ghana en de voorzitter van de Ghanese voetbalbond. Alles werd aan elkaar gepraat door een bekende Ghanese sportjournalist die ik nog herkende van het WK twee jaar geleden toen hij vaak op tv was. Ondertussen werden er hier en daar wat broodjes uitgedeeld, maar helaas kreeg ik er geen ;p Na de speeches werd het lint officieel doorgeknipt. Daarna stond de lunch op het programma, maar helaas konden wij niet echt ontdekken waar we dat konden halen, met als resultaat dat we uiteindelijk alleen een beetje koude rijst kregen... ’s Middags was het tijd voor voetbal en speelden eerst de nieuwe jonge spelers van de jeugdacademie tegen die van de voetbalschool van Feijenoord hier in Ghana. Feijenoord won met 1-0, maar Utrecht had het goed gedaan omdat de spelertjes elkaar nog geen dag kenden en pas 1x samen hadden getraind. Daarna speelde het ‘grote’ team van Utrecht (waar we de afgelopen week een paar keer een wedstrijd van bezocht hebben) tegen een team van Ghanese internationals en wat mensen van FC Utrecht Nederland. Halverwege zijn we richting huis gegaan omdat er wel heel erg donkere wolken aankwamen... Uiteindelijk viel de regen erg mee en ben ik ’s avonds nog met Floor, Esmee en Lieke een afscheidsdrankje in de stad gaan doen omdat zij de volgende dag met het vliegtuig naar Accra zouden gaan.

Dinsdag en woensdag was het dan weer eens tijd om te gaan werken na 4 vrije dagen. En dus heb ik hard gewerkt aan de Human Resources Structure van AfriLEAD, jaja klinkt interessant he ;) Het is niet echt waar ik voor gestudeerd heb maar het is wel interessant om uit te zoeken hoe zo’n organisatie in elkaar zit en het is een uitdaging om weer wat meer bezig te zijn met het doen van onderzoek en documenten te schrijven zoals op de uni.

Donderdag ben ik weer naar CID Ghana geweest en heb ik wat dingetjes voorbereid voor de leerlingenbijeenkomst die we die middag zouden houden. Alle kinderen die door Nederlanders worden gesponsord in hun onderwijs, hadden we die middag uitgenodigd om een goede uitleg te geven over het sponsorship programma en individueel een praatje met ze te maken. Natuurlijk was lang niet iedereen er toen we begonnen, maar gaandeweg de bijeenkomst kwamen ze een voor een binnendruppelen. Het was wel lastig dat ze erg in leeftijd verschilden: van 5 tot 22. Maar ja we hebben zo goed mogelijk geprobeerd om alles uit te leggen en ze te stimuleren zo goed mogelijk hun best te doen op school zodat ze later hun kinderen een betere toekomst kunnen geven dan dat hun eigen ouders op dit moment kunnen. Ze krijgen immers niet zo maar een sponsorship, de thuissituatie van deze kinderen is verre van ideaal.

Vrijdag was weer een vreselijk saaie dag op het werk. Allebei de collega’s waar ik mee samenwerk waren er niet en dus heb ik de hele dag een beetje zitten internetten. ’s Avonds moest Ghana in Kumasi voetballen tegen Lesotho voor de kwalificaties voor de Africa Cup en het WK. Tijdens de wedstrijd was de stroom uitgevallen haha! Konden ze een paar uur wachten voordat ze verder konden spelen. Echt typisch Ghana :P Overigens hebben ze wel met 6 of 7-0 gewonnen ;)

Zaterdagochtend ons huisje weer eens flink gepoetst, geeft altijd een goed gevoel. Alleen een beetje jammer dat het maar een minuut of 10 schoon blijft voordat je de eerste mier en zandkorrels al weer tegenkomt... ’s Middags moesten we iemands koffer afgeven bij het busstation en daarna gingen we nog even naar een winkel daar vlakbij waar ze pringles verkopen. Ondertussen werd Muftawu gebeld of hij een wedstrijd kwam voetballen dus die ging vast weg want de rij voor de kassa was weer eens erg lang(zaam). Toen ik eindelijk buiten stond belde Muftawu dat de wedstrijd niet doorging omdat er een grote bui aankwam. Ik zeg nog: nou ik zie niks hoor hier schijnt de zon nog volop. Maar toen keek ik achter me, nou ik heb nog nooit zo’n donkere lucht gezien! Ik schrok me rot. Ik besefte meteen dat ik heel snel naar huis of het internetcafe moest zien te komen. Overal op straat begonnen mensen hun koopwaar in te pakken en het begon flink te waaien. Al het straatafval vloog door de lucht en het zand zorgde ervoor dat je helemaal gezandstraald werd en niks meer zag. Echt eng en pijnlijk! Gelukkig ging de eerste taxi die ik aanhield naar het internetcafe. Onderweg was het zicht slecht door de wind en begon het te regenen. Gelukkig veilig aangekomen in het internetcafe en daar de regen afgewacht. Ik zat echt helemaal onder het zand, echt vies! De regen viel uiteindelijk erg mee in vergelijking met hoe de lucht eruit zag. Het was wel koud daarna en zelfs thuis de ventilator op de laagste stand gezet omdat het anders te koud was :P Heerlijk om onder mijn dekentje te kunnen liggen ;)

Zondagochtend lekker uitgeslapen en rustig aan gedaan. Faruk kwam even langs om te ontbijten en die vertelde over het vliegtuigongeluk in Accra. Ik zag dat het zelfs op het Nederlandse nieuws was.
’s Middags nog even naar het internetcafe geweest en ’s avonds zijn we pizza gaan eten! Muftawu had zelfs nog een gratis Alvaro (drankje) gewonnen. Er is een actie waarbij je vanalles kunt winnen en dat staat dan, als je geluk hebt, in de dop. Helaas was het geen laptop of een auto, maar ja wie het kleine niet eert... ;)

Maandag ben ik weer aan het werk gegaan en voor Ghanese begrippen best hard gewerkt ;) ’s Avonds heb ik lekker gebakken aardappelschijfjes met erwtjes en worteltjes gegeten, deed me denken aan eten op de camping waar we dat ook vaak aten ;)

Nou dat was het wel weer voor afgelopen week. De foto’s heb ik weer geupload: http://anneheeren.at-aware.com/#home

Groetjes en sterkte met het koude weer bij jullie ;)

Doeii

  • 05 Juni 2012 - 12:50

    Miriam:

    En je haar ziet er echt fantastisch uit! Wauw! Wat lang ook!

  • 05 Juni 2012 - 16:20

    Penny:

    Hey Anne,

    Na een tijdje van radiostilte weer een reactie. Jij komt daar als voetbalfan iig wel aan je trekken ;) Wel bijzonder ook om dat toch mee te mogen maken!
    Leuk dat je nu ook op je 'werk' wat kunt betekenen. Lijkt me wel zinvol werk!
    Ik zou zeggen: geniet nog van de 2e helft!

    Groetjes,
    Penny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana 2012

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

Thuiskomst

24 Juli 2012

Afscheid...

16 Juli 2012

Achterin de pick-up

10 Juli 2012

Niks bijzonders...

03 Juli 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 76776

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: