Ontvlecht - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Ontvlecht - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Ontvlecht

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 Juni 2012 | Ghana, Tamale

Hoi hoi Nederland!

Jaja de vlechten zijn eruit, ik was ze zat dus heb ze er vanmiddag uitgehaald ;)
Wat me nu, na een aantal weken hier aan het werk te zijn, opvalt is dat ik 5 dagen per week werk en bijna altijd alleen maar stil zit achter mijn computer. En daar krijg ik echt een zere kont van. In Nederland zit ik tijdens mijn werk hooguit een uur per dag, dus dat is echt een groot verschil waar mijn zitvlak erg aan moet wennen haha. Het vele zitten heeft ook al geresulteerd in enkele extra kilo’s helaas... haha

Dinsdag en woensdag hard gewerkt bij AfriLEAD aan wat beleidsdocumenten voor de organisatie. Klinkt op zich niet zo heel spannend, is het ook niet echt, maar wel erg leerzaam ;)
Woensdagavond aan John de kapper gevraagd of het niet eens tijd werd om mijn kapsel eruit te halen, maar hij zei dat het nog wel even kon blijven zitten en dat het er nog goed uitzag haha. Mijn eigen haren komen alleen allemaal tussen het nephaar van die vlechtjes uitgestoken, maarja. ’s Avonds maar weer eens even vlechtje voor vlechtje mijn haar proberen te wassen met shampoo, pff wat een werk en het is nog meer werk om de shampoo er weer uit te spoelen als je geen stromend water hebt...

Donderdagochtend weer vol goede moed naar het kantoor van CID Ghana. Helaas hoorde ik al snel dat Lynda ziek was en Jemima last van haar rug had. Dit betekende dus weer een dagje vervelen en niks doen... Toen ik rond een uur of 4 weer een zeer donkere lucht zag naderen, heb ik gauw mijn spullen ingepakt. Nog voordat ik in de taxi zat begon het weer zo irritant hard te waaien waardoor er overal zand rondvloog, bah! In de stad snel wat groenten gekocht en overgestapt op een andere taxi richting het internetcafe. Ondertussen was het begonnen met regenen en de taxi waar ik inzat had geen ruitenwissers, dus moesten we langzaam rijden want de chauffeur zag bijna niks. Levensgevaarlijk! Maarja hier in Ghana kan dat allemaal... Gelukkig toch veilig aangekomen in het internetcafe en daar de regen afgewacht. Het duurde gelukkig niet zo heel lang, maar aan de andere kant wel jammer want het water begint weer op te raken in de stad... Er schijnt een probleem te zijn bij het waterbedrijf waardoor alle waterleidingen zijn afgesloten. Wij hebben nog wel een klein voorraadje, maar het is toch hopen dat dit weekend de leidingen weer open gaan zodat we onze kleren kunnen wassen en het huis kunnen poetsen want na de zandstorm is binnen alles weer fijn voorzien van een laagje zand.

Vrijdag weer gaan werken en gelukkig was Lynda er wel, maar alleen ’s ochtends want ’s middags wilde ze toch naar het ziekenhuis omdat ze zich nog steeds niet lekker voelde. Dus heb ik weer amper iets gedaan helaas... Na een hele dag low current op het werk was de extra batterij op kantoor ook leeg zodat rond 4 uur de stroom en het internet uitvielen waardoor we op tijd naar huis konden gaan haha. ’s Avonds bij het internetcafe hoorden we dat de volgende dag van 6 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds de stroom zou worden afgesloten in heel Tamale. Fijn dat ze het van te voren hadden aankondigden, alleen zou het een beetje lastig worden met de voetbal omdat Nederland al om 4 uur moest spelen (vanwege het tijdsverschil) en ook de Ghanezen waren er niet gerust op want Ghana zou om 1 uur een wk-kwalificatiewedstrijd spelen tegen Zambia.

Toen ik zaterdagochtend rond een uur of 7 wakker was voelde ik nog heerlijk de frisse luchttoevoer van de ventilator op me; dus misschien toch geen light-off vandaag? Om klokslag 8 uur hield de ventilator er helaas mee op.. Binnen een mum van tijd wordt het dan erg warm binnen, maar ik had nog geen zin om uit bed te komen en dus nog tot een uur of 9 blijven liggen. Tja en dan? Ik kon ook niet gaan schoonmaken of wassen want de watervoorraad die we nog hebben begint enigszins kritiek te worden en dat zijn dan de eerste dingen die wel even kunnen wachten. Toen we buiten met wat huisgenoten zaten te kletsen bleek dat de stroom uit was omdat ze bezig waren om eindelijk de waterleiding te herstellen. Nou ja daar heb ik dan wel een dagje light-off voor over... Er kwam nog een heel lief schaap langs toen we buiten zaten, de meesten zijn schichtig en komen niet dichtbij maar deze wilde geaaid worden en at stukjes brood uit mijn hand, ahhh :) Onze huiskat ‘Chelsea’ was wel enigszins jaloers haha. Ik hoop alleen niet dat dat schaap nu, net als Chelsea, iedere ochtend voor mijn deur staat te blaten voor een stukje brood haha. Verder hebben we een beetje rondgehangen, gelezen en buiten gezeten, toen opeens rond een uur of 2 de stroom al terugkwam: een klein wonder! Bij een huisgenoot keken we de tweede helft van de wedstrijd Zambia-Ghana, helaas verloor Ghana met 1-0. Toen om 3 uur deze wedstrijd was afgelopen was het wachten tot ze overschakelden naar het EK, dacht ik... Toen er om 5 voor 4 nog op geen van de zenders, iets wat op het EK leek was te vinden, begon ik me toch enigszins zorgen te maken. En toen het kwart over 4 was werd ik chagrijnig. Gelukkig merkte Muftawu dat en hij stelde voor om een plaats te zoeken waar ze het wel uitzenden. Er zijn hier verschillende ‘schuurtjes’ met een sateliettv erin waar je voor 20 cent kunt kijken naar wedstrijden. Dus ik in mijn oranje Nederland shirt (dat Muftawu 2 jaar geleden van Tessa heeft gekregen) achterop de scooter op zoek naar een tv. De eerste plek waar we het gingen vragen, zou alleen later Duitsland-Portugal uitzenden, pff wat een onzin. Bij de volgende ‘kijkschuur’ was helemaal niemand te bekennen. Muftawu zei dat ze het nergens uit zouden zenden, maar dat vond ik toch wel erg voorbarig. Ik vond dat hij maar richting het centrum moest rijden. Er zijn hier zo veel Nederlanders, dan wordt het toch wel ergens uitgezonden! Gelukkig zag ik een bord (van een kijkschuur) langs de weg naar het centrum en daar zonden ze het uit! Na ieder 20 cent betaald te hebben, gluurde ik snel om het hoekje: 0-1. Shit.. Toch zei ik triomfantelijk tegen Muftawu: zie je wel dat ze het ergens uitzenden ;) Zo konden we de laatste 10 minuten van de eerste helft nog zien, waarna het in de rust een ongelooflijke herrie werd! Het leek wel 1 grote (woordelijke) ruzie waarin ze elkaar probeerden te overtuigen door steeds harder te schreeuwen. Echt vreselijk.. Ik moest gewoon mijn handen voor mijn oren houden... Toen de tweede helft begon, gingen ze gelukkig weer naar de wedstrijd kijken. Er waren een man of 40 en samen met een ander Ghanees meisje waren wij de enige meiden en ik de enige blanke. Iedereen was gelukkig wel voor Nederland :) Helaas dat de vele kansen voor Nederland toch niet in een goal resulteerden... ‘Gelukkig’ had Ghana die middag ook verloren ;) Toen we weer terug kwamen bij het internetcafe heb ik snel mijn oranje shirt uitgetrokken, omdat ik me toch wel een beetje schaamde ;)

Zondagochtend had Muftawu een bruiloft van een oom. Ik ‘mocht’ niet mee maar vond dat ook niet zo heel erg. Ik zou misschien als enige blanke en niet-moslim meer aandacht trekken dan het bruidspaar, dat is ook zo wat ;) En bovendien zou ik er bijna niemand kennen. Ik heb dus lekker rustig een beetje gelezen en mijn ondergoed gewassen ;) Tegen 12 uur kwam Muftawu terug en zijn we eindelijk weer eens een keer naar het zwembad geweest; heerlijk! Muftawu kan al best redelijk zwemmen, alleen kan hij net als bijna alle Ghanezen niet met zijn hoofd boven water zwemmen haha. Desondanks ging hij een aantal Ghanezen zwemles geven haha. Ook sinds lange tijd weer eens frietjes gegeten :) Tegen drie uur bij het zwembad gedoucht, zodat ik thuis niet meer hoefde te douchen en we daardoor wat water bespaarden ;) Om 4 uur moest natuurlijk de wedstrijd Spanje-Italie gekeken worden. In de rust nog even mama gebeld om haar te feliciteren met haar verjaardag en Muftawu heeft zelfs happy birthday door de telefoon gezongen haha. Vlak na de wedstrijd viel de stroom uit en zijn we maar naar het internetcafe gegaan waar nog wel stroom was. Toen we ’s avonds om 10 uur thuiskwamen was er nog steeds geen stroom, maar van een huisgenoot hoorden we dat de stroom om 11 uur terug zou zijn: gelukkig was dat ook zo en konden we toch gebruik maken van de ventilators :)

Vanochtend was de waterleiding open: jippie! Er zat niet heel veel druk achter maar toch hebben we weer wat water bij kunnen vullen :) Kan ik eindelijk weer mijn kleren wassen en een beetje poetsen :P
Na onze watervoorraad te hebben bijgevuld ben ik gaan werken. De hele middag lag het Vodafone netwerk er helaas uit, dus geen telefoon en geen internet. Tegen 4 uur had ik het wel gezien en ben ik naar de stad gegaan voor wat boodschapjes en daarna naar het internetcafe. Ik had mijn schaar bij me want ik was mijn haar echt beu dus ik had besloten het er uit te halen. Samen met Nancy heb ik het er in anderhalf uur uitgehaald, dat voelde echt een stuk lichter aan mijn hoofd haha. Thuis heerlijk mijn haren weer eens gewassen, al had ik wel het gevoel dat ik bijna kaal was want wat een (echt) haar kwam er nog uit zeg.. En knopen! Niet normaal haha. Maar het is allemaal weer goedgekomen ;)
Nu ik dit schrijf is weer eens de stroom uitgevallen, erg fijn :S Hopelijk komtie zo weer terug, want zo is het wel erg warm en donker :(

Ik heb een paar nieuwe foto’s toegevoegd: http://anneheeren.at-aware.com/#home

Doeiii
Groetjes Anne

  • 11 Juni 2012 - 22:48

    Eef:

    Hey Anne,

    Leuke foto's wederom- het past goed in je verhaal :)- Wel een verlichting zo te zien, de vlecht eruit.

    Lieve groet uit Nijmegen,
    Eef


  • 12 Juni 2012 - 15:17

    Penny:

    Hey Anne,

    Haha zag er mooi uit, heb jij ff mooi gegolfd haar :p Jammer dat het eruit is. Had het wel eens real life willen bewonderen. Maar dan kan natuurlijk altijd nog voor je terugkomt ;)

    Verder klinkt het niet alsof je op het werk al veel te doen hebt helaas :s Maar gelukkig heb je internet nog...

    Je hebt dus het debacle van Nederland ook gezien. Was niet echt best spel he. We hebben hier lekker met zn allen gekeken. Dus het was ondanks de uitslag gezellig ;)

    Groetjes,
    Penny

  • 12 Juni 2012 - 17:07

    Mama:

    Nou ik vind dat Muftawu mooi gezongen heeft voor mijn verjaardag hoor! Kij doet het steeds beter!
    Veel plezier weer komende week
    xxx mama

  • 12 Juni 2012 - 18:23

    Suzanne:

    Wat leuk, weer een verhaaltje.
    Zal inderdaad wel een opluchting zijn al die vlechtjes eruit.

    Er is dus toch een tijdverschil met Ghana en Nederland, en ik zaterdag nog vol overtuiging zeggen dat er geen verschil was, oeps ;).
    Leuk dat je de voetbal daar toch hebt kunnen zien (al had je het achteraf mss beter niet kunnen zien).

    Succes met je werk daar en doe de groetjes aan Muftawu.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana 2012

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

Thuiskomst

24 Juli 2012

Afscheid...

16 Juli 2012

Achterin de pick-up

10 Juli 2012

Niks bijzonders...

03 Juli 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 77013

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: