Bezoek! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Oktober 2008 | Finland, Helsinki

Hoi hoi!

Maandag heb ik grondige schoonmaak gedaan zodat alles er supernetjes uitzag voor mijn bezoek ;)
Dinsdagochtend nog een college Fins en daarna nog gesport. Ik krijg allemaal wel reacties dat ik zoveel sport maar het is hier echt nodig. Van heel veel mensen heb ik het gehoord en ik heb er zelf ook last van: ben al kilo's aangekomen hoor haha dus ik kom echt niet superslank terug ofzo :P

Toen was het afwachten om naar het vliegveld te gaan. Ik keek steeds op de website van Düsseldorf en op een gegeven moment mochten ze gaan boarden. Het vliegtuig zou om 16.45 vertrekken. Op de site bleef achter Helsinki maar boarden staan dus ik vond dat wel vreemd. Om 17.10 kreeg ik een smsje van mama; er waren computerproblemen in het vliegtuig die ze eerst moesten oplossen en ze wisten niet hoe lang het ging duren.. Ik steeds maar kijken op de website maar er veranderde niks, op een gegeven moment was de vlucht ook van het scherm verdwenen omdat alle andere vluchten rond die tijd al lang vertrokken waren.. Pff waarom nou net dat ene vliegtuig uit al die tientallen dat vertraging moet hebben. Rond 17.40 kreeg ik een smsje met 'we gaan' dus uiteindelijk viel het gelukkig allemaal nog wel mee.
Ik ging met de bus naar het vliegveld maar ik kon me nog maar weinig herinneren. De halte waar ik uit moest was bij de vertrekhallen dus ik snapte er al niks van. Na een paar minuten kwam ik erachter dat ik naar beneden moest naar de aankomsthallen. Daar aangekomen zag ik een bord staan met de vluchten en achter Düsseldorf stond dat ze al geland waren dus ik dacht owjee direcht kan ik ze ook nog niet vinden. Ik stond te wachten bij die deuren, maar toen kwam ik er ook nog achter dat ik in de verkeerde aankomsthal stond.. pff Ik snel naar die andere hal, dat moest de goede zijn en ik herkende deze hal ook nog van waar ik was aangekomen. Ik zag ze nog nergens dus ik was nog op tijd. De deuren waren geblindeerd dus je kon de bagagebanden niet zien zoals bij Schiphol. Het was dus iedere keer een verrassing als de deuren open gingen. Na 20 minuten wachten kwamen ze dan eindelijk. Met alle bagage leek het wel of ze op wereldreis gingen zeg haha maar er bleek ook meer dan 1 tas voor mij te zijn haha. Bedankt voor al dat lekkers van jullie! ;)

Met de bus gingen we weer terug naar de stad en daarna met de tram naar het hostel. Het is geen lux hostel maar om te slapen is het wel okee. Beneden in de bar hebben we nog even wat gedronken en wat bijgekletst en toen ben ik naar huis gegaan. Had ik er even geen rekening meegehouden dat de trein niet meer reed om 0.00 uur dus moest ik nog 20 minuten op de bus wachten :S

Woensdag had ik eerst college. Zo braaf als ik ben ging ik ook nog want er waren maar weinig mensen omdat het het laatste college was van het vak en je mocht er 1 missen dus ik had het ook gerust kunnen missen maarja.. Daarna had ik met pap en mam afgesproken op het station om boodschappen te doen zodat we daarna een broodje bij hun in het hotel konden eten. Het was heerlijk weer dus 's middags zijn we met de boot naar Suomenlinna, het vestingeiland, geweest. Om 5 uur namen we de boot weer terug. Daarna weer boodschappen gedaan voor het avondeten en gingen we met de trein naar mijn kamer om te koken en te eten. Was erg gezellig!

Vandaag had ik weer college tot kwart voor 12 maar toen ik buiten kwam stonden pap en mam daar al te wachten. Vanmiddag zouden we de toeristische tramroute gaan doen. Eerst gingen we naar de tourist office om een plattegrond te halen. Daarna nog even koffie gedronken en bepaald welke plekken we wilden gaan zien. Toen zijn we op de tram gestapt. De eerst halte was het Kaivopuisto park aan de zee. Maar omdat het vrij slecht weer was zijn we daar maar even geweest. Ook zijn we nog even in de (enige?) katholieke kerk geweest. De volgende stop was de Temppeliaukio Church, oftewel de Rockchurch. Dat is niet, zoals ik en papa dachten toen we het de eerste keer hoorden, een kerk waar ze rockmuziek zingen/maken ofzo, maar een kerk gemaakt in een rots. Ik was er nog niet geweest, maar het was echt ontzettend mooi en indrukwekken. Het is een ronde kerk en de muur is helemaal van rots en dan een glazen/koperen dak; echt heel bijzonder. Nadat we daar hadden rondgekeken gingen we met de tram verder naar het Sibelius-monument. Jean Sibelius is een vrij beroemde componist die hier vandaan komt. Het monument bestaat een soort orgelpijpen, tenminste daar lijkt het op (zie foto's). Was leuk om het eens te zien en ook een grappige foto gemaakt van Thomas haha :P Toen liepen we naar de Olympisch stadion. In 1952 waren hier de Olympische Spelen. Er is een hoge toren waar de vlam in die tijd opstond en waar je nu in kan en waar je een heel mooi uitzich over de stad hebt. Het was nu vooral mooi omdat er zoveel bomen zijn die aan het verkleuren zijn. Ook konden we nog even vanachter glas in het stadion kijken dat nog steeds in gebruik is voor bijvoorbeeld de WK-kwalificatie wedstrijden. Gisteren was het trouwens Rusland-Finland (in Moskou) en Finland heeft verloren met 3-0 door twee (!) eigen doelpunten.. Toen we de Olympische omgeving hadden gezien zijn we weer met de trein verder gegaan en nog een keer uitgestapt bij hét pretpark van Helsinki: Linnanmäki. We wilden alleen even kijken want het schijnt dat je er gratis inkunt en per attractie betaalt. Het was alleen dicht dus toen gingen we maar weer met de tram terug naar het station. We deden boodschappen en gingen weer naar mijn kamer om te koken :)

Morgen hebben we een auto gehuurd en gaan we naar Porvoo: de op één na oudste stad van Finland hier 50 kilometer verderop.

Nieuwe foto's staan weer op: http://picasaweb.google.com/anne8488/Helsinki#


Doeiii!
Groetjes Anne

  • 17 Oktober 2008 - 09:10

    Agnes En Bart Pluer:

    Dag Anne,

    Heel hartelijk dank voor je leuke kaart. Wij hebben je foto's bekeken.Wat een mooi land !!!
    Wat fijn voor je dat dit ook allemaal binnen je studie kan. We hopen dat je daar nog meer mooie dingen zult meemaken. Ook veel plezier in Lapland gewenst !!! Dikke jas aan !

    We houden ons wel op de hoogte.
    Groeten Agnes en Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Helsinki

Recente Reisverslagen:

06 December 2009

Afrika

25 December 2008

Lapland en thuiskomst

14 December 2008

Tentamencijfers en Tampere

08 December 2008

Onafhankelijkheidsdag en Turku

04 December 2008

Laatste loodjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 77040

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: