Introductie - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Introductie - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Introductie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Augustus 2008 | Finland, Helsinki

Hoi!

Maandagmiddag arriveerde mijn tweede huisgenoot; Inga uit Duitsland en 's avonds kwam de laatste aan. Ze stelde zich voor: Marieke. Ik zei: dan spreek je vast Nederlands! En dat was zo; ze komt uit België maar studeert Fins in Groningen. Dus dat is erg gezellig om mee te kletsen en ook handig voor de vertalingen van het Fins want dat is echt onbegrijpelijk.

Gisteren begon de introductie. We moesten om 9 uur aanwezig zijn in een grote collegezaal. Er waren heel veel studenten. We kregen een heleboel informatie over vanalles en nog wat en om 11 uur hadden we al lunchpauze :O omdat het anders te druk zou zijn in de restaurants als alle andere studenten ook zouden komen. Maar ook deze tijd was erg druk want we hebben 3 kwartier in de rij gestaan (toen wisten we nog niet dat dit pas de eerste lange rij zou zijn van de komende dagen). Maar het eten was erg lekker voor 2,50 en je mocht zo veel brood en salade pakken als je wilde ;)

Van 12 tot 1 kregen we nog meer informatie, ik weet al niet eens meer waar het over ging ;) Wat ik wel onthouden heb is dat je voor het bijwonen van de introductie al 2 studiepunten krijgt! jeeh dat gaat snel ;) Daarna werden we ingedeeld in tutorgroepjes. Ik kwam in een heel leuk groepje met mensen uit Duitsland, Frankrijk, Ierland, België, Japan en Taiwan. Een aantal wonen ook bij mij hier in dezelfde straat. Echt supergezellig. We gingen naar een café om onszelf voor te stellen. Daarna moesten we in een lange rij om een soort account van de universiteit van Helsinki aan te maken. Daar hebben we ook ongeveer een uur gewacht. Daarna mochten we naar huis en spraken we af om die avond iets te gaan drinken in de stad.

We gingen naar een pub waar het bier 5,40 en cola 4,70 kostte! Ik moet er wel bij zeggen de glazen vrij groot waren. Echt superduur is alles hier. We waren met ongeveer 15 studenten inclusief tutors. Onze tutors vertelden dat het heel gemakkelijk is om aan studiepunten te komen, je hoeft echt bijna niks te doen. Dus ik dacht meteen dat ik goed gekozen heb voor Helsinki! Dus mensen die nog een plaats zoeken voor een uitwisseling... ;P
Na 1 drankje gingen we ergens anders heen waar de drank goedkoper was. Iemand dacht dat hij wel iets wist; het bier was er 1,50. Maar voordat je binnen was moest je 2 euro entree betalen en ook nog eens 2 euro voor de garderobe die verplicht was. Duss..zoveel scheelde het ook niet. Ik had echt geen dorst meer na die grote cola dus ik nam een water en dat was gratis! Alles is veel duurder dan in Nederland, behalve het water dat is dan weer gratis :S Toen we tegen 11 uur naar huis gingen vond ik het al best koud dus dat wordt nog wat de komende maanden haha.

Vanmorgen moesten we ook weer om 9 uur aanwezig zijn voor een hoop informatie. En weer hadden we om 11 uur lunchpauze. Dit keer ging ik met met 3 Belgische meisjes naar een ander restaurant van de universiteit, maar weer meer dan een half uur in de rij :S Maar het was wel lekker. Daarna kregen we van 12 tot 2 een hoop presentaties van studentenorganisaties.. pff 10 keer hetzelfde verhaal van 'kom bij ons'. We waren het echt beu aan het einde.

Daarna hadden we afgesproken met onze tutorgroep. Tussendoor ben ik nog even gauw een Finse simkaart gaan kopen want het is veel te duur en ingewikkeld om met mijn Nederlandse te bellen. Dus nu moet ik de komende week omwisselen tussen mijn Nederlandse en Finse dus als iemand mij nodig heeft en ik reageer niet, dan ben ik vergeten de kaartjes om te wisselen ;) Als iemand geinteresseerd is in mijn Finse nummer dan vraag het maar, maar ik denk niet dat jullie er veel aan hebben ;)

Daarna gingen we ons registreren als inwoner van Helsinki. En ja, ook daar stond weer een rij van minstens een half uur. Toen we eindelijk dat papiertje hadden konden we een travelcard aan gaan vragen bij een soort postkantoor op het station. Je moest zo'n bonnetje met een cijfer trekken en er waren 'maar' 100 mensen voor ons :S Dus daar hebben we ook een half uur op de grond zitten wachten. We waren die stomme queues wel beu, maar we hebben nu een kaart zodat we niet meer 2,20 per rit hoeven te betalen.

Tegen 5 uur was ik eindelijk thuis en doodmoe, maar ook via internet moet ik nog een hoop dingen regelen.. Maar goed, je moet er iets voor over hebben ;) Tot nu toe heb ik het goed naar mijn zin, ik heb nu al zoveel leuke mensen leren kennen!
Ik hou jullie op de hoogte!

Foto's kun je hier vinden http://anne8488.hyves.nl/

Groetjes Anne

  • 27 Augustus 2008 - 16:58

    Olga:

    ik heb de website dus bekeken en ik zie wel dat je het naar je zin hebt.
    water is erg gezond dus dat komt goed uit.
    groetjes uit etten-leur

  • 27 Augustus 2008 - 18:07

    Eline:

    Hé Anne... eindelijk ook een berichtje van mij... en dat terwijl we nu samen op msn zitten...haha ;) Vind het echt kei leuk om je verhalen te lezen. En fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan meid!!! Ben benieuwd naar je volgende avonturen!!! Veel liefs

  • 28 Augustus 2008 - 20:34

    Ad, Marianne En Rest:

    Hee Anne! Wat ontzettend fijn dat je het al naar je zin hebt! Geniet ervan en we blijven je verhalen volgen... Veel plezier nog! Groetjes Ad, Marianne, Robert en Anouk en Anouk en Mark

  • 29 Augustus 2008 - 11:54

    De Familie Schrauwen:

    Hoi Anne,
    We lezen al wel dat je het erg naar je zin hebt! Hartstikke leuk! Jammer van al die wachttijden, maar gelukkig smaakt het eten dan nog wel:P! Hebben ze ook lekkere frieten?? Haha! Nog heel veel plezier en we blijven je verhalen volgen!

    Groetjes van ons allemaal!:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Helsinki

Recente Reisverslagen:

06 December 2009

Afrika

25 December 2008

Lapland en thuiskomst

14 December 2008

Tentamencijfers en Tampere

08 December 2008

Onafhankelijkheidsdag en Turku

04 December 2008

Laatste loodjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 77272

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: