Even alleen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Even alleen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Even alleen

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Juli 2010 | Ghana, Tamale

Hoi

Donderdag moesten we toch echt eens aan onze laatste 15 interviews beginnen en we hadden gepland om vroeg op pad te gaan. Helaas was het om half 7 al begonnen met keihard te spoelen en de regen hield pas rond 1 uur op. ’s Middags hebben we toch nog 6 interviews in het cultural centre gedaan, hebben we die mensen ook eens verteld waar wij hier eigenlijk voor zijn en dat we niet alleen maar daar rondlopen en bij sparkles zitten.
Vrijdag zijn we weer naar de stad gegaan voor nog eens 7 interviews. Bij sparkles kwamen we een aantal vrijwilligers tegen die we al vaker hadden ontmoet en die zouden ’s middags naar het zwembad gaan. Daar hadden wij ook wel zin in, dus eerst weer naar huis om onze spullen te halen. Maar toen we terug fietsten om een taxi naar het zwembad te regelen werd het ineens heel donker en begon het te waaien.. Tja toen zijn we maar in het internetcafé gebleven want het begon weer hard te regenen. Helaas geen zwembad deze keer…
Zaterdag hadden we afgesproken om met Muftawu en Faruk naar de Kintampo watervallen te gaan. De taxi kwam bijna een uur eerder dan afgesproken, maar uiteindelijk konden we rond 9 uur vertrekken. Het zou ruim 2 uur rijden zijn over een vrij goede weg (lees asfalt, maar wel voor met gaten en hobbels), in ieder geval stukke beter dan naar Mole National Park. Onderweg werd de lucht alleen steeds donkerder en donkerder en begon het weer eens heel hard te regenen. Je kon bijna niet meer naar buiten kijken, maar toch reed de taxi ruim 120 km per uur haha. Rond 11 uur waren we bij het terrein van de watervallen en het regende nog steeds. Eerst wat geschuild, maar toen het iets minder werd besloten we toch maar om naar de watervallen te gaan. Eerst was er een kleintje en de omgeving daar lijkt echt precies op Burgers’ Zoo. Daar hebben we wat foto’s gemaakt en ik sta ook nog op een hoop foto’s van andere schoolkinderen die allemaal met me op de foto wilden. Ondertussen waren we al zeiknat door de regen en de waterval en we moesten de grote waterval nog zien. Die was echt wel mooi en zeker de omgeving was prachtig met allerlei bomen, planten en soorten groen. Het regende nog steeds, maar omdat we toch al nat waren besloten we onze zwemkleding maar aan te doen en gewoon in de waterval te gaan, want koud was het niet echt. Dat was echt gaaf, zoiets zou bij ons in Europa echt nooit kunnen; veel te gevaarlijk. Maar hier was het superdruk met mensen. Ook hier weer veel foto’s gemaakt en de kinderen stonden in de rij om foto’s met ons te maken, echt zo grappig. Na een uurtje begonnen we het toch een beetje koud te krijgen en toen zijn we maar weer zo droog mogelijk in de taxi naar huis gegaan. Thuis gekomen konden we wat uitrusten want ’s avonds was het natuurlijk weer tijd om te gaan stappen, vooral omdat het de laatste zaterdagavond voor Tessa was. We hadden afgesproken met wat meiden van een vrijwilligersorganisatie die we al een paar keer ontmoet hadden. Na wat drankjes in Sparkles en Giddipass zijn we richting de club gegaan; met zijn zevenen in een auto haha. Zoals gewoonlijk was het weer erg gezellig!
Zondag was natuurlijk de dag van dé wedstrijd die we in Sparkles zouden gaan kijken. Maar voordat de wedstrijd begon hebben we eerst nog onze laatste 2 interviews gedaan, waardoor we ons doel van 112 bereikt hebben! Daarna konden we ons echt gaan richten op de wedstrijd. Gelukkig waren er meerdere Nederlanders en werden er alleen maar Nederlandse (voetbal)liedjes gedraaid om in de stemming te komen. En tja het verloop van de wedstrijd hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen, jammer.. Maar ach gelukkig zijn er veel ergere dingen op de wereld dan het verliezen van een finale, vooral als je hier om je heen kijkt!
Maandag was de laatste dag van Tessa in Tamale en die draaide dan ook vooral om afscheid nemen van alles en iedereen; alle mensen in het cultural centre, sparkles, vrienden en zelfs de werknemers van de supermarkt en de vrouwtjes waar we altijd onze groenten halen.
Vanochtend ging de wekker om 5 uur, omdat Tessa om half 6 op het busstation moest zijn. Met zijn allen hebben we haar uitgezwaaid en daarna zijn we weer naar huis gegaan. Zo leeg en stil is het dan ineens… Nu ben ik hier tot morgenavond alleen totdat Miriam en 2 andere meiden komen. Gelukkig heb ik hier genoeg mensen leren kennen waar ik de komende dagen wel mee doorkom ;)

Foto’s van onder andere de watervallen staan op http://picasaweb.google.com/113306819244800693093/EvenAlleen#

Groetjes Anne

• 13 Juli 2010 - 16:25

Papa:

Hoe durf je iemand mee te lopen die een shirt van Ballack aan heeft??