CSI ipv GTST - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu CSI ipv GTST - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

CSI ipv GTST

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Mei 2010 | Ghana, Tamale

Hey!
Voortaan hebben we een vervanger voor Goede Tijden Slechte Tijden zo lang we hier in Ghana zijn: CSI Miami komt hier iedere werkdag. Ook al vind ik het (nog?) lang niet zo boeiend als GTST, het is toch iets om naar te kijken in de avond ;)
Woensdag zijn we naar het internetcafé gegaan en daarna na de stad om wat inkopen te doen voor de spaghetti van die avond. Yes eindelijk gingen we iets bekends koken ;) Ook moesten we nog lampen hebben voor op de wc en in de douche want sinds we hier zijn moeten we ’s avonds en ’s nachts met de zaklamp douchen en naar de wc. Na 5 winkels gehad te hebben, verkochten er eindelijk 1 lampen. Die op de wc doet het alleen al niet meer :S, 8000 branduren staat erop, nou hij heeft zijn eerste uur nog niet eens gehaald… ’s Avonds heeft Tessa lekkere spaghetti gemaakt met wat Ghanese ingrediënten erdoor. Muna en Abey aten ook mee en ook zij vonden het lekker. We hebben nog gekeken of een van onze 3 en een halve tv zenders de wedstrijd tegen Mexico uitzond, maar helaas.. Dinsdag wordt de wedstrijd Nederland-Ghana zeker uitgezonden, dus dat wordt wel erg leuk denk ik. We gaan waarschijnlijk in de stad kijken met onze hollandshirts aan en misschien een Ghanees vlaggetje in de hand ;)
Donderdagochtend heb ik toch maar eens ORS geprobeerd, niet omdat ik enige uitdrogingsverschijnselen heb, maar omdat ik nu al een week lang een paar keer per dag naar de wc moet en het maar niet beter wordt. ORS verbetert de wateropname, dus hopelijk werkt het, maar wat is dat spul smerig zeg, echt niet weg te krijgen… Maar gelukkig gaat het momenteel iets beter :)
Donderdagochtend kwam Adam, die ons in Accra van het vliegveld heeft gehaald, even langs. Hij is van de week helemaal met zijn bijna uit elkaar vallende auto naar Tamale gereden en is nu een paar dagen in Tamale dus dat was wel leuk om even bij te kletsen. ’s Middags zijn we naar de markt geweest om wat groenten en aardappelen te halen. We hebben ’s avonds aardappelen met een saus van uien, tomaten, boontjes, wortels, paprika en makreel gemaakt. Erg lekker om een beetje Hollands te eten, de uien kwamen zelfs echt uit Holland want de Nederlandse zak lag er nog naast. Ook hadden we die avond bezoek van de drie kinderen van Omundi (ook van ICLI). We hebben ze wat foto’s en google earth op de computer laten zien en ze waren helemaal geïnteresseerd in onze laptops en fototoestellen. Ook heb ik ze wat Nederlandse tumtum snoepjes gegeven die ze geloof ik ook wel lekker vonden ;)
Vrijdagochtend zijn we maar weer eens naar het internetcafé geweest, maar de verbinding valt daar nog eens weg en soms is er weinig plek als je met je eigen laptop komt. Adam zou voor ons uitzoeken waar we een internetdongle konden krijgen dus hij smste dat hij ons ’s middags mee zou nemen om zo’n ding te halen. En nu hebben we een vodafone dongle :) Eerst werkte die niet maar zaterdagochtend zijn we teruggeweest en nu doetie het :) We moeten wel een beetje opletten wat we er mee doen want als we grote dingen downloaden is het tegoed zo op. Dus we gaan nu maar een beetje verdelen tussen thuis en het internetcafé. Al een paar dagen geleden hadden Tessa en ik besloten om vrijdagavond bij Sparkles te gaan eten en daarna zouden we met Muftawu en Faruk (ook van het internetcafé) gaan stappen. Bij Sparkles hadden ze zoveel lekkere dingen op het menu dat ik moeilijk kon kiezen, maar uiteindelijk heb ik de gegrilde kip met frietjes genomen, echt heerlijk haha! Er vroeg zo’n gast of hij bij ons mocht zitten, vonden wij prima. Hij begon eerst met vragen naar onze namen en wat we hier deden en na 10 minuten of we getrouwd waren haha. Dus wij onze ringen laten zien en gezegd dat we helaas al getrouwd waren ;) Toen waren wij ineens niet meer zo interessant. Daarna kwam Abu met Joe, een vrij belangrijk iemand in Tamale; hij werkt bij de university of development studies, is architect en heeft een functie bij de lokale voetbalclub Tamale United. Hij kan voor ons regelen dat we naar voetbalwedstrijden kunnen en ons helpen met informatie voor ons onderzoek. Toen Abu en Joe weg waren kwamen er weer meteen anderen bij ons zitten die we van de week ook al hadden ontmoet; Cesar en iemand die meent Tessa te herkennen van het busstation in Nijmegen haha. Ze kenden ook wat Nederlandse woordjes dus dat was wel grappig. Dus wij daar een tijd mee zitten kletsen en naar de culturele dans gekeken die werd gedaan in het restaurant. Het was een indrukwekkende dans met allemaal gespring, toneel en vooral heel hard djembegetrommel waar we na een tijdje wel een beetje gek van werden. Tegen 11 uur kwamen dan (eindelijk :P) Faruk en Muftawu om ons mee te nemen naar een club. Ze waren erg beschermend voor ons of misschien liepen ze zo dichtbij ons omdat ze het wel interessant om gezien te worden met blanken ;) De eerste club was dicht dus toen gingen ik en Muftawu met de taxi en Faruk met Tessa op de motor naar de Royal Nite Club. Toen we daar binnen kwamen was er bijna niemand, maar na buiten wat gedronken te hebben kwamen we terug en toen was het al wel wat drukker en ook Abu was daar. Rond 2 uur zijn we maar terug gegaan, eerst naar het internetcafé waar onze fietsen stonden en toen met de fiets, in het donker over de hobbelbobbel weg naar huis.
Nadat we vanochtend van de stad terugkwamen bij het internetcafé hebben we nog een beetje daar zitten kletsen. Ineens viel de stroom uit en begon het heel hard te waaien. Na een half uurtje leek de wind te zijn gaan liggen dus toen gingen we maar naar huis fietsen. Helaas was het echt stilte voor de storm want tijdens het fietsen begon het echt keihard te regenen! Ik zag gewoon niks meer en was helemaal doorweekt toen we thuiskwamen, maar het was wel lekker verfrissend. Na een half uurtje was het wel weer droog maar de stroom bleef wel 2 uur uit.. ’s Avonds viel de stroom weer uit en de buren hadden nergens last van dus nu ligt het aan ons huis. We sliepen al om 9 uur want we konden toch niks anders doen.. Vanochtend zijn we gestart met de eerste interviews. Abey heeft ons meegenomen naar zijn community en daar zijn best hele arme mensen en dat was wel heftig om bij hun thuis te komen. We hebben nu al 6 interviews gedaan en morgenmiddag gaan we weer verder.
Foto’s staan op http://picasaweb.google.com/113306819244800693093/CSIIpvGTST#
Groetjes Anne

• 30 Mei 2010 - 15:19

Wie O Wie:

geniet van alles en doe je bestik geniet ook van jou site

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 30 Mei 2010 - 17:16

Annelies:

Hee Anne,

Leuk verhaal weer hoor :) En wezen stappen, zozo, klinkt allemaal erg gezellig! Je kan de opdringerige mannen dus makkelijk van je afschudden met je ring!
    Succes met de intervieuws!

Liefs

• 30 Mei 2010 - 17:48

Penny:

Hey Anne,

Al goed bezig zeg, met die interviews! Haha CSI niet zo boeiend als goede tijden, heb ik iets gemist ;)
    Dus jullie zijn ook Nederlandse maaltijden aan het doorgeven daar? Das mooi, laat je iig iets achter ;) Supertoevallig en grappig idd van Nederland-Ghana. Jullie hebben het met z'n tweeen dan flink op te nemen tegen de rest...

Nog heel veel plezier verder en natuurlijk succes met de overige interviews!

Xxxjes
    Penny

• 30 Mei 2010 - 18:12

Suzanne:

Al flink aan het stappen daar zie ik ;), maar ook al aan de studie, dat is ook belangrijk.
    En je raad nooooit waar ik dinsdagavond heen ga :D. De wedstrijd Nederland - Ghana. Dus mss zie je mij wel op tv :P.

Veel plezier daar!

• 30 Mei 2010 - 20:03

Marianne Heeren:

Hoi Anne,

Anne ik zit niet iedere dag achter de computer maar vandaag heb ik weer even de tijd genomen om jouw avonturen te lezen.
    Je bent al helemaal thuis daar merk ik. Fijn hoor en ik kijk weer uit naar je volgende verslag.

Groetjes Marianne, Ad, Anouk en Mark.

• 01 Juni 2010 - 09:08

Olga:

hoi anne, volgens mij heb je het best naar je zin daar in verwegistan.
    nu maar hopen dat je darmen het ook nog leuk gaan vinden.
    groetjes
    olga