Aan het werk - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 April 2012 | Ghana, Tamale

Dinsdagochtend ben ik begonnen met werken bij CID Ghana (Cooperation in Integrated Development Ghana). Om half 9 was ik aanwezig op het kantoor van CID Ghana, alleen mijn collega Lynda, waar ik mee ga samen werken was nog niet aanwezig. Na anderhalf uur wachten kwam ze en kregen we van Awal instructies voor ons project over het meer betrekken van ouders bij het onderwijs van hun kinderen. Er zijn een stuk of 30 kinderen die vanuit Nederland, via CID Ghana, gesponsord worden voor hun school (basisschool of middelbare school). Veel ouders gaan er van uit dat de verantwoordelijkheid verder helemaal bij CID Ghana ligt, terwijl zij alleen bemiddelen tussen de Nederlandse sponsor en het kind. De ouders zouden zich meer moeten betrekken bij het onderwijs van het kind, door bijvoorbeeld de kinderen na school tijd te geven om hun huiswerk te maken en ze niet meteen te laten gaan werken. We zijn begonnen om met behulp van de studentdossiers een lijst te maken met de namen, scholen en telefoonnummers van de ouders om ze te kunnen bellen en uitnodigen voor de bijeenkomst. Met het maken van die lijst zijn we ongeveer een uurtje bezig geweest en toen moest Lynda 'even' weg. Ik ben toen alvast maar begonnen met het maken voor een programma voor de bijeenkomst. Bijna 3 uur later kwam ze terug... Toen hebben we even samen gekeken naar het programma en dat is eigenlijk wat we voor de hele dag gedaan hebben :o Om 2 uur hadden we een vergadering met alle 7 werknemers, op zich wel interessant. Rond half 4 was die afgelopen en toen ging iedereen eten en om 5 uur vond ik het mooi geweest en zei ik dat ik naar huis ging. Linda ging ook en ik kon met haar mee op de scooter zodat ze me in de stad af kon zetten zodat ik nog wat groentes kon kopen. Daarna nog even naar het internetcafé
geweest, maar daar hadden ze weer eens geen stroom...
Thuis snel gekookt: aardappelen met boontjes en makreel :) en daarna zijn we voetbal (Barcelona - Chelsea) gaan kijken bij de buurman omdat hij een schotel heeft en dus een zender kon ontvangen die het uitzond. Alleen op dat moment ging het zo hard waaien en daarna stortregenen dat de tv geen signaal meer kon ontvangen.. Helaas... Net voor het einde van de 1e helft kwam het signaal terug en zagen we hoe Barcelona de 2-0 scoorde, en Chelsea een paar minuten later de 2-1. De tweede helft was erg spannend, maar helaas heeft Barcelona verloren. Ondertussen was het flink afgekoeld door de hevige regen: heerlijk :)

Woensdagochtend was het nog steeds heerlijk koel toen Muftawu mij op de scooter naar het kantoor bracht. Onderweg brak het koppelpedaal af, maar gelukkig waren we in de stad waar talloze reparateurs zijn dus voor 2 euro was het binnen 10 minuten gemaakt. Ik was 10 minuten te laat (8.40) op kantoor, maar ik was de eerste haha. Eén voor één kwam iedereen binnen druppelen, behalve Lynda, degene waarmee ik samenwerk en zonder wie ik niks kan doen... Om 10.00 ging iedereen weg naar een afspraak en dus bleef ik helemaal alleen achter... Om kwart voor 11 kwam Lynda en de rest kwam niet veel later terug... Ik heb weer zeer onproductief werk verricht. Samen hebben we een lijst getypt met de namen en scholen van de leerlingen, zodat we daarmee langs de scholen kunnen om te kijken of er gegevens veranderd zijn. Waarschijnlijk wel want sommige gegevens zijn al jaren oud... Daarnaast heb ik proberen uit te zoeken wat ideeën zouden kunnen zijn voor een succesvol sponsorship programma. Na het werk ben ik samen met Lynda naar de markt gegaan, want alleen durf ik daar niet heen want dat is zo'n doolhof dat ik vrees dat ik daar niet levend uitkom. Ik wilde graag een keer vis of vlees halen dat niet uren buiten in de zon had liggen wachten en waar talloze vliegen op gepoept hadden. Er zijn enkele 'cold stores' waar ze vlees en vis vanuit de vriezer verkopen dus Lynda wilde me die laten zien. Voor 2 euro kreeg ik volgens mij ruim een kilo kip; wel inclusief botten en geen mooie filet natuurlijk ;p 's Avonds heb ik twee kippenpootjes gebakken en Faruk en Nancy uitgenodigd om de rest de volgende dag op te komen eten.

Donderdag was niet veel anders qua werk. Om een uur of 11 vroeg ik aan Lynda wat de plannen waren voor vandaag, maar ze had geen idee en vroeg of ik iets wist. Aangezien ze hier alle gegevens van de studenten met een sponsorship alleen op papier hebben, stelde ik voor om de belangrijkste gegevens te digitaliseren. Voordat ik een programma had gedownload en geinstalleerd (mijn laptop had ik helemaal leeg gemaakt voor ik hier naartoe kwam) waren we 3 uur verder en kon ik beginnen. In een kleine twee uur was de lijst klaar en was het nog een paar uur wachten tot het weer 5 uur was. Na het werk nog even boodschappen gedaan omdat Faruk kwam koken; rijst met groentestew en de kip natuurlijk. Dat was erg lekker en gezellig alleen bleef er wel een grote afwas over :( haha

Vrijdagochtend was ik weer op tijd op het werk, maar niet op tijd genoeg bleek achteraf want een aantal mensen was vertrokken naar één van de communities. Jammer dat ze dat mij donderdag niet gezegd hadden anders had ik daar graag mee naartoe gewild in plaats van uren op kantoor zitten. Achteraf was het niet zo handig om mee te gaan want het was met de motorbike 2 uur heen en 2 uur terug... Verder zoals gewoonlijk een rustige dag gehad. 's Avonds en 's nachts heeft het nog even flink geregend, maar niet genoeg om het af te laten koelen helaas...

Zaterdag was, voor mijn gevoel, de warmste dag sinds ik in Ghana ben. Het was echt niet normaal en iedereen klaagde erover. 's Ochtends heb ik mijn kleren gewassen en 's middags heb ik bij het café rondgehangen. Als ik alleen al maar op een stoel in de schaduw zat, kon ik om de 5 minuten mijn staart uitwringen en kletterde het zweet op de grond.

Zondagochtend lekker rustig aan gedaan en 's middags heerlijk naar het zwembad! We hadden afgesproken met Faruk, Nancy, Boakye en nog een aantal Duitse vrijwilligers waar ik de naam niet van weet. Het was erg gezellig en lekker afgekoeld ondanks dat het water ook al opgewarmd was tot een graad of 30. En nog een lekkere tonijn sandwich met frietjes op ;)

Nu is het weer maandag en zit ik weer op het kantoor. Na een uurtje buiten wachten omdat er geen stroom was, is nu de stroom weer terug en hoop ik op een productieve dag ;) Al ga ik wel wat eerder naar huis want er is een Nederlander van de ambassade die vanavond alle Nederlanders in Tamale heeft uitgenodigd om Koninginnedag te komen vieren met gratis eten en drinken! Ik heb met wat Nederlandse vrijwilligers afgesproken om daar heen te gaan zodat ik wat meer mensen leer kennen. Ik ben benieuwd!

Ik heb weer wat foto's toegevoegd op http://anneheeren.at-aware.com/#home

Groetjes Anne

  • 30 April 2012 - 10:21

    Miriam Huisman:

    Veel plezier op Koninginnendag! Ik stuur de wel een paar scans van dat boek, voor een productive dag! En wat fijn dat je die 'cold stores' gevonden hebt!! Groetjes aan iedereen!

  • 30 April 2012 - 14:24

    Jolanda:

    Hey.
    Leuke verhalen weer! Ben benieuwd hoe je koninginnedag ervaring daar is. Ik ben gisteren toch mee geweest naar het oranjefestival. Was erg gezellig. Enne vandaag is het gewoon topjes weer. Het is keizonning. In de zon lijkt het wel 30 graden en in de schaduw is het ook iets van 24 graden. Lekker!!!!!
    Groetjes Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana 2012

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

Thuiskomst

24 Juli 2012

Afscheid...

16 Juli 2012

Achterin de pick-up

10 Juli 2012

Niks bijzonders...

03 Juli 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 77173

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: