How are you? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu How are you? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

How are you?

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Mei 2010 | Ghana, Tamale

Hoi hoi!

How are you? Dat is de vraag die je hier bij iedere ontmoeting te horen krijgt, ook al heb je elkaar een half uur geleden ook verteld dat alles ok was. Maar goed we beginnen er aan te wennen ;) Net zoals het handgebaar dat steeds gemaakt wordt, dat kunnen we ook al meedoen.
Zondagavond heeft Muna weer voor ons gekookt; rijst met stew van tomaten, uien, paprika, wortel en makreel. Was best lekker, alleen viel halverwege het eten de stroom uit. Dat was de eerste keer sinds we hier in Ghana zijn. Alles donker, stil en geen ventilatoren. Gelukkig hebben we een zaklamp en een hoofdlampje. Na een half uur was het gelukkig weer over. Ook hebben we Dagomba (de streek hier) namen gekregen: Tessa heet Wumpini en ik heet Panna, dat betekent iets van koningin geloof ik. Dus iedereen die mij thuis nog plaagt met Anne Panne zegt eigenlijk best iets positiefs :P

Maandag hebben we rustig aan gedaan omdat onze darmen nog steeds niet optimaal werken om het netjes te zeggen :P We hebben vrij veel gestudeerd en ’s middags zijn we voor het eerst zelf naar de stad gegaan. In het culturele centrum werden we door iedereen aangesproken om in hun winkeltje te komen en ze herkenden ons nog van afgelopen vrijdag. Ik heb mijn eerste Afrikaanse aankopen gedaan: een tas en een portemonnee :) Daarna zijn we wat gaan drinken bij Sparkles, de bar in Tamale (met Nederlandse eigenaars) voor de vrijwilligers en mensen zoals wij ;) Het was niet erg druk dus we hebben verder geen andere westerlingen gesproken, al zaten er wel wat Nederlanders naast ons. We kregen ook de menukaart en ze hebben daar tosti’s, pizza’s, frietjes en nog meer lekkere dingen, daar gaan we zeker nog eens eten. En ze hadden een wc met stromend water, ook best lux ;) Na nog wat boodschapjes gedaan te hebben zijn we weer richting huis gegaan en heeft Muna riceballs met satésaussoep gemaakt, was best lekker! Ook zijn we erachter gekomen waar toch steeds ons afval blijft dat we in de prullenbak gooien; dat wordt gewoon over het muurtje van onze tuin gekieperd haha.
’s Avonds kijken we meestal tv. We hebben 3 zenders; Ghana TV, Africa TV en zender 1 (die onder andere de voetbal uitzendt). Er komen best veel bekende programma’s en films op tv hier, zoals CSI, Americas next topmodel, Bones, voetbal uit Europa en Weekend Miljonairs. En de zenders zijn in het Engels dus we kunnen het allemaal volgen :) Alleen jammer dat er weinig wereldnieuws op komt..
Maandagavond hadden we voor het eerst een probleem met een eng beest dat ons huis was binnengedrongen, en nee het was geen spin :P Daar hangt het huis hier trouwens vol van, maar die laten we maar zitten want die kunnen mooi de muggen enzo vangen, al heb ik nog steeds geen mug van dichtbij gezien gelukkig. Tijdens het water halen hadden we de deur even open laten staan en toen was er een supergrote mot naar binnen gevlogen die in het halletje bij de wc en douche constant tegen de muren aanvloog. Tessa en ik durfden hem niet te vangen of dood te maken, Muna sliep en Muftawa was niet thuis… Tja toen zijn we maar gaan slapen en hebben we onze slaapkamerdeur goed dichtgedaan. De volgende ochtend heeft iemand hem toch buiten weten te werken, want hij was nergens meer te bekennen.
Dinsdagochtend werden we al om half 8 wakker gemaakt voor het ontbijt, wat diezelfde smerige pap bleek te zijn als die we vrijdagavond hadden. Het smaakte naar een combinatie van bier en kots, gadverdamme. We hebben maar gezegd dat we alles van wat dat deeg/meel wordt gemaakt niet lusten, dus Muna kon meteen wat dingen van haar boodschappenlijstje schrappen. Wat erg fijn was is dat de koelkast het momenteel af en toe weer doet, het blijkt aan de stroomvoorziening te liggen omdat wij in een ‘nieuwbouwwijk’ wonen (al is dat niet te vergelijken met Nederland ;p) en er dus steeds meer mensen komen die op hetzelfde stroomnetwerk zitten. Maar als de ventilators ineens harder gaan blazen, en de lampen feller worden hebben we dus meer stroom en kan de koelkast aan! :D Zo fijn een lekker glaasje koude cola of een zakje koud water :) Nu is het afwachten hoe lang het goed blijft gaan, want het kan zo maar zijn dat wanneer de buurman de tv aan zet, onze koelkast uitgaat… Maarja dat is Afrika hè.

Ondertussen hebben we wel een beetje genoeg van het Ghanese gekook voor ons, we willen nu wel eens iets maken wat we gewend zijn, want dat kan hier prima met alles wat ze op de markt verkopen, ze hebben zelfs aardappels. Alleen van het vlees krijg je al buikpijn als je het alleen maar ziet, van die grote hompen heel de dag in 40 graden en vliegetjes erop… Tot nu toe hebben we steeds makreel uit een blikje gegeten ;)

Wat betreft ons onderzoek, deze week gaan we ons goed voorbereiden; inlezen en een goed interview in elkaar zetten zodat we maandag echt kunnen gaan beginnen met de interviews! Ben benieuwd.

We hebben ook besloten dat we het weekend van 18 juni naar Mole National Park gaan, dat is het grootste en meest veelzijdige national park in Ghana met olifanten, zebra’s, apen, vogels, vlinders en nog veel meer. We hebben zelfs Ghanezen gesproken die daar giraffen hebben gezien, terwijl die, volgens onze reisgidsinformatie, niet eens in Ghana voorkomen, maar goed we zullen zien ;) Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in!

Natuurlijk heb ik ook weer wat foto’s geupload http://picasaweb.google.com/113306819244800693093/HowAreYou# en ook een ‘kaartje’ van google earth waarop staat aangegeven waar ik in Tamale woon (misschien leuk voor de geografen onder ons ;)). Onze straat heeft verder geen naam en het huis al helemaal geen huisnummer. Ze werken hier met postboxen bij het postkantoor.

Groetjes Anne

• 26 Mei 2010 - 16:40

Suzanne:

Hoi Anne!
    Leuk verhaal weer!
    Je begint al een beetje te wennen aan Afrika ;)
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Groetjes,
    Suzanne

• 26 Mei 2010 - 16:42

Mama:

Hoi Anne
    Wat een mooie tas heb je gekocht joh!
    Mooi dat jullie volgende week met de onderzoeken kunnen starten.
    Nou succes met de darmpjes en we bellen weer.
    Liefs mama

• 27 Mei 2010 - 09:33

Hoi Anne:

Wat leuk ook te lezen van jou avontuur! Het klinkt allemaal wat achtergestelder als in Zuid Afrika, maar je lijkt het prima te redden> Snap dat je uitkijkt naar wat gerechten die je kent;), .. heerlijk he die verse groenten.
    Heel veel succes met je eerste interviews, gaat wel lukken dacht ik zo :)
    Succes en ben benieuwd naar weer je volgende verhaal!
    Liefs groetjes, Eefje

• 27 Mei 2010 - 13:01

Sylvia:

Hee Anne
    Mooi dat je al een beetje begint te wennen daar, zou niks voor mij zijn haha;)
    Die koe op je foto heeft trouwens wel iets weg van een dromedaris :P
    Veel succes met je onderzoek!
    Groetjes Sylvia

• 28 Mei 2010 - 13:05

Robert & Anouk:

Hoi Anne!
    Wat leuk om je verhalen weer te lezen! Je zal nog genoeg mee gaan maken de komende tijd. Geniet ervan en pas goed op jezelf!
    Liefs,
    Robert en Anouk

• 28 Mei 2010 - 20:28

Michelle:

Hey Anne,

Een leuk verhaaltje.
    Klinkt allemaal wel heel anders als bij ons in NL.
    Maar zo te horen weet jij je aardig te redden daar in Ghana.
    Leuke tassen en portemonnee heb je gekocht!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal ;).

Liefs Michelle