Naar Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Naar Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Naar Tamale

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Mei 2010 | Ghana, Tamale

Hoi hoi!

Hier weer een reisverslag vanuit Ghana!
Dinsdagavond hebben we in ons hotel lekker rijst met kip gegeten en daarna nam Adam ons mee met de auto om de stad te bekijken. Het is hier om half 7 donker dus het werd Accra in het donker. Wel vreemd een vreemd gevoel dat het zo vroeg al donker is omdat als het in Nederland bloedheet is, is het ook tot 11 uur licht meestal. Maar inmiddels ben ik er wel aan gewend. De reden dat we ’s avonds met de auto gingen was ook omdat het dan minder druk is, overdag sta je de hele dag in de file. Eerst gingen we naar een plek waar migrantenvrouwen uit Noord-Ghana overnachten, omdat dit een beetje met ons onderzoek te maken heeft. Het zijn de vrouwen die met van alles op hun hoofd lopen en naar Accra zijn gekomen om meer geld te verdienen. Ze komen ’s avonds naar een busstation om daar te overnachten. Het was er erg druk en wel heftig om te zien al die vrouwen met vaak ook kleine kinderen. Daarna reden we langs het independence square gereden en hebben we wat gedronken in de gezellige wijk Osu. Ook heb ik die avond nog een kwartier naar huis gebeld en ik was bang dat ik daardoor meteen al mijn beltegoed had opgemaakt, maar dat had ook wel 1 euro gekost, dus dat valt reuze mee!
Woensdag zijn we naar een markt bij ons in de buurt gelopen en hebben we wat uitgerust. We wilden eerst nog naar het strand gaan, maar zagen het niet zitten om uren lang in een hete taxi in de file te staan.
Donderdag om half 7 werden we opgehaald door Adam die ons af zette bij het busstation. We moesten daar om 7 uur zijn, want om 8 uur zou de bus richting Tamale vertrekken. Ik had al verhalen gehoord en gelezen dat die bus vaak uren later dan de geplande tijd pas vertrekt, maar goed wij gingen toch maar op tijd. Om stipt 7 uur werd begonnen met het wegen van ieders bagage. Ik dacht ow jee dat wordt flink dokken want ik heb echt veel te veel meegenomen. Dat bleek gelukkig reuze mee te vallen: wel 3 cedi; ongeveer 1,5 euro. Daarna werd het nog proppen om alles in de bus te krijgen want die zat vol. Om precies 8 uur vertrok hij en de airco deed het ook nog. Het was een lang reis, maar goed te doen. Na bijna 3 uur stopten we voor de eerste keer op een parkeerplaats met gewone nette wc’s; wat een opluchting. De tweede stop was in Kumasi en ook daar normale wc’s alleen iets minder netjes, maar goed.. Tegen half 7 stopten we in Kintampo op een drukke markt en met staanwc’s, owjeej.. Maar het is gelukt hoor mama :p (zonder plastuit trouwens ;)). Het laatste deel van de rit was in het donker en rond 9 uur zag ik eindelijk een heleboel lampjes in de verte; dat moest Tamale zijn! Om half 10 kwamen we daar dan aan en na even zoeken en taxichauffeurs van ons afslaan hadden we Abey en nog iemand van ICLI gevonden. We namen een taxi naar het huis en onderweg werd nog wat eten voor ons gekocht.
Ons huis ligt in een residential area, een gebied met meerdere ‘Westerse’ huizen. We hebben zelfs een eigen bewaker! We hebben een grote woonkamer en Tessa en ik hebben samen een vrij grote kamer met badkamer. In de badkamer zit een mooie wc en ligbad met douche, het is alleen een beetje jammer dat er geen water is haha. Water is hier erg schaars en omdat het weinig geregend heeft stroomt het niet in de leidingen, dat wordt dus alles met de emmer doen ;). We hebben wel 3 grote watertanks in de tuin staan waar we water uit kunnen halen dus daar kunnen we voorlopig wel even mee vooruit. Het is wel lastig dat ook de wc niet doorspoelt en dus moet je er heel hard een emmer water in gooien anders spoelt het niet weg…
Verder is het erg warm, terwijl het erg bewolkt is en we ook een beetje regen hebben gehad. Voor de mensen hier is het waarschijnlijk koud, maar ik heb de hele nacht liggen zweten. We hebben wel ventilators, maar die blazen ook een beetje de warme lucht overal heen. Hier in huis woont ook iemand van ICLI, ik weet alleen zijn naam niet meer want die is erg ingewikkeld haha.
Vanochtend zijn we naar het ICLI kantoor gegaan waar ook een internetcafé bij is, dat is ongeveer 10 minuten fietsen over rode hobbelige zandwegen. Overal lopen trouwens geitjes, echt zo leuk! Daarna zijn we met de taxi naar de stad gegaan en hebben we daar wat rondgelopen: een leuke stad en wat minder druk dan Accra. Ook is er een erg grote markt waar we zonder gids echt in verdwaald zouden zijn. Allemaal kleine straatjes met kleine kraampjes die echt alles verkopen.
Al met al zijn we blij dat we nu op onze plek zijn waar we 2 maanden zullen blijven!

De foto's van afgelopen week staan erop: http://picasaweb.google.com/113306819244800693093/AankomstInAccra#
Op het moment ben ik bezig met de andere maar dat duurt erg lang..

Groetjes Anne

• 21 Mei 2010 - 17:21

Mama:

nou wat goed zeg dat het op die staan wc lukte!
    Leuk verhaal weer hoor Anne.
    Het zal wel even wennen zijn. Maar goed dat je nu op je plekkie zit.
    Geniet ervan.
    kus

• 22 Mei 2010 - 08:16

Jolanda:

Hoi Anne,

Wat een belevenissen nu al.
    Gelukkig gaat alles tot nu toe goed, dat is fijn om te horen!
    Veel plezier verder nog en ik ben nou al benieuwd naar je volgende verhaal en foto's.

Groetjes,
    Jolanda

• 22 Mei 2010 - 09:54

Miriam:

Hey!
    Dus toch een douche, alleen geen stromend water! Nu ik alles van jou lees krijg ik er steeds meer zin en vertrouwen in!
    Ik kijk uit naar je volgende verhalen en avonturen!
    Hier gaat alles zijn gangetje, het toernooi komt steeds dichterbij en er moet nog HEEL VEEL geregeld worden!

Kussies,
    Miriam

• 22 Mei 2010 - 15:34

Penny:

Hoi Anne,

Gelukkig toch een gewone toilet ;) En dat van die douche: daar kon je je gelukkig op voorbereiden :p Dan was de reis nog betrekkelijk lux zeg, als ik dat zo lees! Gelukkig dat je je nu hebt kunnen settelen. Ennuh maak er een onvergetelijke twee maanden van!

Kusjes,
    Penny

• 22 Mei 2010 - 16:48

Annelies:

Hoi hoi!

He jammer dat je de plastuit niet gebruikt hebt ;) was benieuwd naar de ervaring ervan! :)
    Nu even je plekje vinden daar, maar dat komt vast goed!

Liefs!