Aks it at the moks - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Aks it at the moks - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Aks it at the moks

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 Juni 2010 | Ghana, Tamale

Hoi hoi!

Hoe is het daar allemaal in het Nederland dat helemaal draait om verkiezingen en het wk? Dat is gelukkig hier niet zo erg overdreven, maar op een gezellige manier wordt er naar het wk uitgekeken.
Mensen die hier de lokale taal Dagbani spreken, hebben in het Engels het rare accent dat ze niet de s en de k achter elkaar kunnen uitspreken. Deze letters draaien ze steeds om waardoor het aks in plaats van ask is en moks in plaats van mosque. Dus soms zegt iemand tegen je: you should aks him. Dit zou toch verkeerd opgevat kunnen worden omdat het hetzelfde klinkt as axe, wat bijl betekent haha.
Maandag hebben we rustig aan gedaan. ’s Middags zijn we weer boodschappen gaan doen in onze vaste supermarkt in de stad. Tot onze verbazing hebben we tot nu toe steeds een belangrijk schap gemist. We vonden ineens champignons, erwtjes, Macedonische groenten en koolsla, dit alles in blik. Maar bovenal vonden we Nederlandse knakworstjes! Natuurlijk wel gemaakt van halal kip ;) ’s Avonds hadden weer eens lekker spaghetti gegeten, deze keer met corned beef waar ook de halve supermarkt mee vol staat. Bovendien hadden we beloofd te koken voor Faruk als hij mijn klamboe terug op kwam hangen, want die was 2 dagen eerder naar beneden gekomen en Tessa, Mufti en ik zijn te klein om het haakje in het plafond te draaien. Faruk van 2 meter had het zo voor elkaar en nu hangtie weer en kan ik weer lekker in mijn eigen bed slapen in plaats van in een andere kamer waar wel een haakje hing om de klamboe aan op te hangen.
Dinsdagochtend hebben we weer 10 interviews gedaan. We merken wel dat steeds als we hiervan terugkomen we doodmoe zijn. We denken dat dit niet alleen door het fietsen komt, maar ook door de vele indrukken in het plattelandsgebied. Je komt bij die mensen thuis en beseft dan dat waar je ze spreekt niet het ‘hok’ voor de geitjes is, maar echt is waar zij in leven en dat is wel heftig om zien. Op de terugweg, vlak bij huis, was ik best wel hard gevallen met de fiets :(, mijn knie en elleboog kapot (was die tetanusspuit toch niet voor niks ;))… En ook in mijn broek een groot gat, maar daar heb ik de pijpen een stuk vanaf geknipt en nu is hij nog net lang genoeg om hier te kunnen dragen ;) Ja creativiteit is echt de sleutel om hier problemen op te lossen.
Woensdag hebben we geprobeerd om bustickets voor Mole National park te kopen, maar helaas, die verkopen ze niet van te voren. Er werd ons verteld dat we vrijdagochtend om 6 uur terug moeten komen… heel fijn.
Donderdagochtend hebben we onze laatste interviews in de ‘plattelands’ community gedaan, want we hebben nu het statistische aantal van 56 bereikt :) Dit is veel eerder dan we verwacht hadden en vandaar dat we vanaf volgende week ook gaan beginnen met interviews in een community in de stad zodat we stad en platteland kunnen gaan vergelijken. ’s Middags hebben we bijna heel de middag weer lekker bij de moks rondgehangen ;)
Vanochtend zijn we dus om kwart voor 6 opgestaan om de bustickets te gaan halen, en het is gelukt :) Net de laatste spullen ingepakt zodat we zometeen richting het busstation gaan op weg naar Mole Park! We hebben er zin in!

Afgelopen week heb ik niet zoveel foto’s gemaakt dus die zet ik er volgende week wel bij samen met de andere ;)

Groetjes Anne

  • 11 Juni 2010 - 16:36

    Jolanda:

    Hoi Anne,
    Leuke stukken om te lezen. Ik lees ze steeds zodra ik een mail krijg. Wat een belevingen zeg!
    Hier is alle gekte rond het WK goed op gang. Veel straten zijn compleet oranje geworden.
    Heb je de plastuit eigenlijk al gebruikt?
    Veel plezier in het Mole Park.
    Groetjes
    Jolanda

  • 13 Juni 2010 - 15:18

    Penny:

    Hey Anne,

    Late reactie maar was op kamp! Hoe was je trip naar Mole Park? Vast fantastisch!
    Ik kan me voorstellen dat alle indrukken best indrukwekkend zijn. Kan me zo voorstellen dat je met je neus op de feiten gedrukt worden!
    Klinkt btw alsof je al goed bezig bent zeg...

    Groetjes,
    Pen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 9257
Totaal aantal bezoekers 77066

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: