Een dagje kapper - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu Een dagje kapper - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Anne Heeren - WaarBenJij.nu

Een dagje kapper

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Mei 2012 | Ghana, Tamale

Hoi hoii

Ik heb meegekregen dat het bij jullie ook behoorlijk warm is? Nou ja warm... Overdag is het bij jullie ongeveer de temperatuur die wij hier ’s nachts aangemaan vinden ;p Hier weer een verslagje van mijn week ;)

Maandag tot en met woensdag heb ik mijn eerste dagen voor AfriLEAD gewerkt. Een organisatie die in veel opzichten verschilt van CID Ghana. AfriLEAD is een jonge organisatie die zich inzet om leidschapskwaliteiten van jongeren te verbeteren, zodat ze deze kwaliteiten in de toekomst in kunnen zetten om zichzelf en hun omgeving te ontwikkelen. Zo klinkt het een beetje vaag, maar het is erg interessant en totaal anders dan de meeste organisaties. De oprichter en leidinggevende, Peter, is een zeer gemotiveerd iemand die zich geheel vrijwillig inzet voor de organisatie en er zijn heel veel Ghanezen die een voorbeeld aan hem zouden moeten nemen, dan zal de ontwikkeling van het land er zeker op vooruit gaan. Ik ga de organisatie helpen met de organisatie structuur in elkaar te zetten en daarnaast denk ik ook mee met de projecten waar ze mee bezig zijn. Afgelopen week heb ik me ingelezen en een werkplan gemaakt voor de komende weken. Woensdagmiddag was ik alleen in het kantoortje en toen ik naar de wc (lees wildplassen) moest dacht ik dat het wel handig zou zijn als ik het kantoor even op slot deed met de sleutel die ik toevallig op de grond had gevonden die ook in het slot paste. Toen ik terugkwam ging het slot helaas niet meer open… en mijn telefoon en geld lagen binnen; ik kon dus niemand bellen en het was bloedheet en ik kon dus ook geen water kopen. Na ruim een uur kwam er een collega en ik legde het probleem uit. Hij had echter ook geen sleutel en vertelde dat er inderdaad een sleutel aanwezig was die het kantoor wel op slot kon doen, maar niet kan openen. Ghanese logica?? :S en die sleutel had ik dus gevonden...Na samen nog een half uurtje gewacht te hebben kwam de andere vrijwilligster terug en die heeft wel een goede sleutel en dus konden we eindelijk naar binnen en hebben we de foute sleutel in de prullenbak gegooid.

Dinsdag had ik me al de hele dag verheugd op nasi met kip en salade dat ze in het eettentje naast het internetcafe verkopen. Dus ik zonder boodschappen naar het cafe en daar lekker gegeten. Dat was maar goed ook want we hadden geen stroom thuis. Dus heel de avond heb ik in het kantoortje naast het internetcafe gezeten om mijn foto’s te uploaden. Tegen half 11 was de stroom weer terug :)
Woensdag was rond 15.00 in de hele stad de stroom uitgevallen en toen ik rond 5 uur op de markt liep om spinazie te kopen begon het ook nog eens te spoelen... Noodgedwongen dus weer nasi met kip en salade gegeten want koken in het donker is niet zo handig. Tegen 8 uur kwam de stroom gelukkig terug en kon ik naar huis ;)

Donderdag weer een dagje bij CID Ghana gewerkt, verder niks bijzonders alleen wat voorbereidingen gedaan voor de bijeenkomst volgende week donderdag voor de kinderen die in het sponsor programma zitten. Ik kreeg ook te horen dat ik vrijdag vrij was vanwege African Union Day, dus dat was meegenomen ;) Vrijdagochtend regende het van 7 tot 10 en je weet, als het regent kun je ‘niet weg’ (volgens de Ghanezen dan) en heb ik dus heerlijk uitgeslapen haha. Verder heel de dag een beetje bij het internetcafe gehangen en een afspraak gemaakt om de volgende ochtend naar de kapper te gaan om mijn haar in te laten vlechten.

Hier maak je niet een afspraak voor een uurtje of misschien een dagdeel, maar voor een hele dag zo bleek achteraf. Ik dacht in een uurtje of 3 wel klaar te zijn, maar ik heb van half 10 tot half 6 daar gezeten! Het was af en toe vrij pijnlijk, maar het resultaat ziet er toch strak uit al zeg ik het zelf ;) Toen het vlechten klaar was heeft hij met een kaars (!) alle vlechtjes van boven tot onder dichtgebrand. Ik vond het maar gevaarlijk maar zo wordt dat hier gedaan haha. Ik kan het alleen niet wassen zolang het erin zit en het kan misschien wel een paar weken blijven zitten... ’s Avonds ben ik nog lekker met Floor uit eten geweest: pizza en appeltaart ;) mmmm. Ik was bang dat ik niet kon slapen vanwege mijn haar, maar dat viel uiteindelijk mee. Het enige dat me wakker hield waren mijn muggenbulten.. Ik heb nog nooit zoveel muggenbulten gekregen op 1 nacht en ik snap het gewoon niet want ik lag onder de klamboe. Misschien dat er een mug in de klamboe heeft gezeten want mijn benen zitten helemaal onder, echt vreselijk!

Zondagochtend heb ik gauw het huis gepoetst want Muftawu’s moeder, zus Zaharawu en haar zoontje kwamen koken en eten. Zaharawu had de boodschappen gedaan en heeft gekookt, want ik kan helemaal niet Ghanees koken. Ze heeft jollof rijst (rijst gekookt in tomatensaus met groenten) en gebakken kip gemaakt. Een vriend van Muftawu kwam toevallig even langs dus die kon meteen aanschuiven. Zoals je op de foto’s kunt zien, eten de meesten hier het liefste op de grond haha. Het was erg gezellig en lekker :)

Ik zal zo snel mogelijk foto’s uploaden! http://anneheeren.at-aware.com/#home
Ik zit nu thuis en uploaden via het modem gaat niet lukken..

Groetjes Anne

  • 28 Mei 2012 - 07:18

    José En Rien:

    Hoi Anne,
    We zijn benieuwd naar je nieuwe look.....het zal je vast goed staan.
    Leuk om al je verslagen te lezen, je maakt van alles mee.Gelukkig dat je nu bij een organisatie kan werken waar je nuttig werk kan doen. Succes!!!!
    Liefs, Rien en José

  • 28 Mei 2012 - 08:27

    Annelies:

    Hey Anne!
    Staat je leuk, die vlechtjes :) ben benieuwd hoe lang ze erin blijven. Wel lekker makkelijk, niet kammen of wassen ;)
    Fijn dat je nu bij die andere organisatie aan de slag kunt, klinkt als goed werk! Wie weet kan je er in de toekomst ook nog iets mee!
    Veel plezier en succes!
    Xx

  • 29 Mei 2012 - 17:11

    Suzanne:

    Hee Anne,
    Wat cool zo je haar! Meteen een heel andere look.
    Succes op je werk, en nog veel plezier daar!
    xx

  • 05 Juni 2012 - 12:47

    Miriam:

    Het eettentje is er eindelijk ;) Hahaha. Daar had ik ook nog wel van willen genieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana 2012

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2012

Thuiskomst

24 Juli 2012

Afscheid...

16 Juli 2012

Achterin de pick-up

10 Juli 2012

Niks bijzonders...

03 Juli 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...
Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 76773

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 26 Juli 2012

Ghana 2012

17 Mei 2010 - 16 Augustus 2010

Ghana

24 Augustus 2008 - 22 December 2008

Helsinki

Landen bezocht: